Lodní přepravce trápí rostoucí ceny ropy a připravují se, že v roce 2020, kdy mají být zavedeny nové limity omezující obsah síry v palivu, se jejich náklady na pohonné hmoty zvýší o zhruba čtvrtinu, tedy o 24 miliard USD (532,6 miliardy korun).

Maersk Tankers na palubu svého plavidla Maersk Pelican instalovala dva 30 metrů vysoké kovové válce. Ty pracují jako mechanické plachty, které se otáčejí a popohánějí tak plavidlo kupředu. Loď vyplula koncem minulého týdne na první testovací plavbu z nizozemského přístavu v Rotterdamu.

Maersk Pelican patří mezi velká plavidla určená pro přepravu kapalných nákladů, která se podle velikosti řadí do kategorie LR2. Pokud se nový pohon osvědčí, plánuje firma instalovat válce na polovinu svých ze svých 164 lodí.

Magnusův jev
Magnusův jev nebo též Magnusův efekt je vznik boční síly při obtékání rotujícího tělesa plynem nebo kapalinou. Poprvé jej podrobně popsal Heinrich Gustav Magnus v roce 1852. První zmínka o tomto jevu ale pochází už z roku 1672 od Isaaca Newtona.
 Zdroj: Wikipedie

S technologií rotorových plachet využívajících tzv. Magnusův jev přišla firma Norsepower. Poprvé rotorové plachty instalovala v roce 2014 na malou nákladní loď a letos na trajekt mezi Švédskem a Finskem.

Dánská společnost Maersk patří v lodní dopravě mezi průkopníky. Nyní se jako první chystá otestovat plavbu speciální kontejnerové lodi Severním ledovým oceánem. [celá zpráva]