Konsorcium Siemens-Škoda dodá 50 osobních vozů sestavených do 10 netrakčních jednotek po pěti vozech, které budou spojeny podobně jako vysokorychlostní vlak. Bude také možné spojit více jednotek dohromady nebo připojovat jednotlivé osobní vozy a vytvářet tak vlaky s různou kapacitou a službami.

„Do průchozích vlakových souprav bude možné k jednotkám připojit další vozy 1. a 2. třídy, restaurační vozy, vozy pro přepravu jízdních kol nebo třeba řídicí vozy. To umožňuje tyto netrakční jednotky provozovat jako obyčejné, lokomotivou tažené i jako vratné soupravy typu push-pull, tedy sunuté lokomotivou,“ upřesnil Miroslav Kupec, člen představenstva odpovědný za techniku, servis a majetek.

Vizualizace interiéru 1. třídy

Vizualizace interiéru 1. třídy.

FOTO: ČD

Cestující se tak podle ČD mohou těšit na jedny z nejmodernějších osobních vozů v Evropě. „Jde o nový koncept, který nabídne cestujícím komfort a vybavení rychlovlaků i pružnost a výhody vlaků sestavených z jednotlivých vozů,“ řekl Pavel Krtek, předseda představenstva Českých drah.

Hodnota kontraktu na dodávku 50 expresních vozů určených pro mezistátní linky ČD je necelé tři miliardy Kč. První vozy budou dodány do 32 měsíců od podpisu kontraktu.

Už v pondělí ČD oznámily nákup 41 rychlíkových vlaků od rakouské železniční společnosti ÖBB. Dráhy za starší osobní vozy zaplatí celkem 13,7 miliónu eur (zhruba 355 miliónů korun).

Skupina ČD vykázala za loňské hospodaření zisk 984 miliónů korun. V černých číslech skončila osobní i nákladní doprava. Dráhy přitom dostávají od státu a krajů dotace na provoz ztrátových tratí, ročně jde o zhruba 14 miliard korun.