„Velmi oblíbená je permanentní taška k opakovaným nákupům. Navíc je velká, pevná a hodí se i pro větší nákup. K menším nákupům využívají zákazníci naše papírové tašky,“ řekla Právu mluvčí prodejen Kaufland Renata Maierl.

Podobně se chovají i zákazníci hypermarketů a supermarketů Albert. „Z hlediska ochrany životního prostředí je pravděpodobně nejvhodnější variantou permanentní taška, která je určena pro opakované použití a má dlouhou životnost a zároveň větší objem, který nahradí několik jednoduchých igelitek. Právě tato taška je mezi zákazníky stále populárnější,“ potvrdila mluvčí prodejen Albert Barbora Vanko.

V Lidlu si zase podle mluvčí společnosti Zuzany Holé lidé oblíbili papírové tašky. Lidl podle Holé už igelitové tašky od března loňského roku ani neprodává.
„Důvodem, proč jsme se k tomuto kroku rozhodli, byla stále větší spotřeba igelitových tašek,“ uvedla.

Aktuálně řetězec prodejen nabízí papírovou tašku ve třech velikostech z plně recyklovatelného materiálu s logem FSC nebo PEFC a silnou permanentní plastovou tašku ve dvou velikostech.

„Věříme, že odklon zákazníků od igelitových tašek nebude spojen ani tak s jejich cenou, jako spíše s osvětou a se stále stoupajícím ekologickým smýšlením ve společnosti. Zákazníci mají možnost využít široké nabídky tašek papírových či pevných k opakovaným nákupům,“ dodal Maierl.

Praxe, kdy v současnosti lidé dostanou zdarma maximálně malé mikrotenové pytlíky na pečivo či ovoce a zeleninu nebo papírové sáčky, je v pořádku i podle mluvčí Globusu Pavly Hobíkové. „V posledních letech přibývá těch, kdo dávají spíše přednost taškám pro opakované použití nebo si nosí vlastní tašky,“ řekla Hobíková.

Přes 40 miliónů kusů

Množství prodaných igelitek bylo v minulých letech obrovské. „Jednorázových tašek jsme dříve ročně zákazníkům rozdali něco málo přes 40 miliónů kusů. V posledních letech počet prodaných tašek několikanásobně klesl,“ doplnila Hobíková.

„V našich prodejnách jsme jich za rok 2016 prodali více než 27 miliónů kusů, což znamená obrovské množství odpadu,“ uvedla mluvčí Lidlu Holá.
Už loni se pak podle jejích slov prodalo řádově o milióny papírových, permanentních či bavlněných tašek méně.

Látkové tašky propaguje také ministerstvo životního prostředí, které nechalo vyrobit tašky s nápisy „nešustím, neplýtvám” nebo „igelitky nebrat”.