Hlavní obsah

Šizené masové konzervy prodával v akci i Lidl, zjistila inspekce

Aktualizováno

Lidl prodával masové konzervy, které obsahovaly výrazně nižší podíl masa, než je uvedeno na obalu. Konzervy původem z Polska pod privátní značkou Pikok nabízel řetězec v rámci letákové akce, uvedl mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) Pavel Kopřiva. Před necelým měsícem zjistila stejný problém SZPI v Penny Marketu.

Foto: SZPI

Článek

Výrobcem produktu prodávaného v Lidlu je společnost Pamapol z města Rusiec a nese název Chalupářské vepřové maso v konzervě. Udávaná hmotnost je 300 gramů a obsah masa 89 procent. Laboratorním rozborem se však potvrdil obsah masa pouze v podílu 67,5 procenta. U jiné šarže byl podíl 75 procent.

Konzerva o stejné hmotnosti s názvem Sedlácké vepřové maso měla obsahovat 76,7 procenta vepřového masa a deset procent vepřové kýty, celkově však bylo masa pouze 69 procent. U další šarže téhož výrobku byl obsah masa 72,3 procenta a u další 70 procent.

Foto: SZPI

Leták LIDL

Prodejce se podle inspekce dopustil klamání zákazníka a nařídila mu neprodleně stáhnout veškeré konzervy z prodeje. Zároveň Lidlu uložila, aby všechny další šarže těchto výrobků a výrobky podobného charakteru od stejného výrobce nechal před uvedením na trh na vlastní náklady analyzovat v akreditované laboratoři. Zároveň musí nechat testovat všechny další šarže, které jsou již v prodeji.

S Lidlem také inspekce zahájí správní řízení o uložení pokuty a vloží informaci do evropského systému pro boj s falšovanými potravinami AACS.

Vyšetříme to, slibuje výrobce

Řetězec tvrdí, že „kvalitativní pochybení” začal ihned po zjištění řešit s dodavatelem výrobku. „Z prodeje byly neprodleně staženy všechny šarže výrobků Pikok Sedlácké vepřové maso a Chalupářské vepřové maso,” řekla Novinkám mluvčí Lidlu Kateřina Jašková. Lidé, kteří si výrobky již zakoupili, je mohou podle ní v kterékoli prodejně vrátit, přičemž dostanou zpět peníze.

Pamapol vyjádřil nad situací politování a uvedl, že věc interně šetří. „Máme určitou hypotézu a jsme připraveni transparentně sdílet s veřejností konečné výsledky tohoto šetření,” uvedl v prohlášení s tím, že jeho cílem je „dodávat na trh kvalitní výrobky”.

Podle ústředního ředitele SZPI Martina Klanici je nepřijatelné, aby prodejce dosahoval atraktivních cen pomocí falšování a pak ještě potraviny nabízel ve slevových akcích. Podle prezidenta Potravinářské komory ČR Miroslava Tomana je dlouhodobě zřejmé, že si řetězce objednávají do slevových akcí výrobky z Polska se zoufalou kvalitou.

Lidl není první, u koho SZPI podobný problém zjistila. V masových konzervách původem rovněž z Polska a stejně jako u Lidlu propagovaných v letákové akci prodával ve slevě i řetězec Penny Market. Bylo v nich až o pětinu méně masa, než uváděl obal. [celá zpráva]

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám