Po pěti letech růstu loni meziročně o 0,7 procenta na 20,32 miliónu hektolitrů klesl i výstav českých pivovarů. Prodeje v Česku se snížily o 2,1 procenta na 16,04 miliónu hektolitrů. Na druhé straně vývoz se zvýšil meziročně zvýšil o 4,5 procenta.

Vývoj pivního trhu v Česku
 20162017
Spotřeba na hlavu v litrech143 138
Výstav v hektolitrech20,46 mil.
20,32 mil.

Po několika desítkách let převládl prodej jedenáctek a dvanáctek nad výčepními pivy, takzvanými desítkami. Ty si drží podíl 46,5 procenta. Meziročně zhruba o 30 procent na 301 tisíc hektolitrů vzrostla výroba míchaných nápojů na bázi piva.

Roste popularita plechovek

Zájem veřejnosti se čím dál více zaměřuje na pivo v plechovkách, kterých se loni meziročně prodalo o 37 procent více, pokrývají tak devět procent trhu. O osm procent se loni zvýšily také prodeje tankového piva, které tak mělo čtyři procenta výroby. O tři procenta se také lépe prodávalo pivo v plastových lahvích, které stouplo na 12 procent.

Naopak klesla poptávka po dvou největších kategoriích obalů – lahvového piva ubylo o čtyři procenta, sudového pak o sedm. Lahve tak měly čtyřicetiprocentní tržní podíl, sudové 35 procent.

Přibývají minipivovary

Český svaz pivovarů a sladoven sdružuje 26 pivovarských společností, šest sladoven a 19 přispívajících členů, jako jsou chmelaři nebo výrobci pivního skla. Největšími českými pivovary jsou skupiny Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen, Heineken ČR a národní podnik Budějovický Budvar.

Z 50 na 400 loni vzrostl počet takzvaných minipivovarů. A to navzdory tomu, že některé minipivovary přesáhly výrobu 10 tisíc hektolitrů piva, od které již nejsou označovány jako minipivovary. Populární jsou zejména piva IPA (Indian Pale Ale) a APA (American Pale Ale). [celá zpráva]