Interval spojů se prodlouží v průměru o asi dvě minuty na zhruba deset minut.

„Zavedení těchto omezení nesouvisí s nutností uspořit finanční prostředky, ale vychází z dlouhodobě nepříznivé situace s dostupnými počty řidičů u všech dopravců,” uvedl Ropid na Facebooku.

Přestože dopravci loni zahájili rozsáhlé nábory, kvůli nízké nezaměstnanosti se na pracovním trhu noví řidiči hledají velmi složitě.

V závěru roku mnozí řidiči vyčerpali maximální počty přesčasových hodin, a protože by jejich absence již měla vliv na možnosti vypravení některých spojů, téměř neměli možnost si vybrat jakékoli volno.

Opatření čelí kritice

„Prázdninový provoz je tak zaveden proto, aby od začátku nového roku byly sníženy požadavky na odpracované hodiny řidičů, případně aby byla některým z nich nabídnuta možnost si dovybrat volno, k čemuž jen cca týden trvající vánoční svátky neposkytovaly dostatek prostoru,” stojí v prohlášení.

Ropid argumentuje tím, že v lednu klesá vytížení spojů PID v ranní špičce o 10 až 20 procent, a jde tak o jediné období v roce, kdy je možné takové opatření realizovat. Žádají proto cestující o pochopení.

V reakcích na příspěvek, kde Ropid oznámení o omezení MHD zveřejnil, se ale setkává především s kritikou. „Při vší úctě, nedostatek řidičů je čistě váš problém. Tak si je pořádně zaplaťte a třeba jich pak budete mít dost,” píše například jeden z diskutujících. „Hlavně že chtějí dostat auta z ulic. Podle mého je to propojené, aby lidi platili v zónách,” dodává další.

Řidičům autobusů a tramvají dopravní podnik v inzerátech nabízí hrubou mzdu 35 tisíc korun, zlevněné zaměstnanecké jízdné, penzijní připojištění po roce výkonu práce v hodnotě 1 000 korun a další výhody.

„Do optimálního stavu nám chybí přibližně osm procent řidičů a řidiček autobusů a tramvají nebo strojvedoucích metra,“ řekla Novinkám mluvčí DPP Aneta Řehková. Podnik má přes čtyři tisíce řidičů, nabrat tedy potřebuje více než tři stovky dalších.