Aerolinky zkrachovaly v pondělí ve čtyři ráno (5.00 SELČ), uvedla BBC. V tu dobu už řada cestujících byla na letištích a čekala na svůj spoj. Jiní se k odletu chystali.

„Dostali jsme zprávu, že Monarch přestal létat,“ uvedl Mike Olley, který se měl v pondělí vracet z Malagy do Birminghamu. „Myslel jsem si, že je to žert. Měli jsme odletět v 12.15. Zatím jsme nedostali žádnou (další) informaci o letu.“

Katie Odeová, která měla letět v pondělí ráno z velšského Anglesey, dostala zprávu o krachu aerolinek deset minut poté, co odjela z domu. Uvedla, že situace na letišti byla chaotická: „Byla tu velká fronta.“

Největší evakuace

Britská vláda požádala Úřad pro civilní letectví, aby zajistil přes třicet letadel, která by dopravila cestující Monarchu do Velké Británie. Ministr dopravy Chris Grayling řekl, že půjde o „největší evakuaci v době míru“, kterou Velká Británie zažila.

Úřad uvedl, že všech 110 000 cestujících bude dopraveno do zpět do vlasti bez toho, aby museli zaplatit zvláštní náklady, a že informaci o novém spoji dostanou 48 hodin před původně plánovaným odletem. Pojištěné jsou přitom pouze lety spojené s pobyty.

Na londýnském letišti Gatwick stálo na odletové tabuli, aby si cestující letů Monarchu zašli k přepážce aerolinek.

Na londýnském letišti Gatwick stálo na odletové tabuli, aby si cestující letů Monarchu zašli k přepážce aerolinek.

FOTO: ČTK/AP

Monarch zaměstnává 2100 lidí a za posledních 12 měsíců utrpěl ztrátu 291 miliónů liber (zhruba 8,6 miliardy korun). Ještě o rok dříve přitom vydělal 27 miliónů liber (796 miliónů korun). Loni Monarch přepravil 6,3 miliónu cestujících.

Úřad pro civilní letectví se pokoušel ještě v noci najít řešení, kdy by Monarchu obnovil licenci a mohl by prodávat dále letenky na lety spojené s pobyty, ale jednání selhala. Kromě aerolinek vyhlásila konkurz i společnost Monarch Travel Group.

Firma Greybull Capital, která Monarch vlastní, se snažila odprodat divizi letů na krátké vzdálenosti, která byla nejvíce prodělečná, a soustředit se na lety na delší vzdálenosti, ale neuspěla.

Podle ministra se aerolinky staly obětí cenové války. „Tlak rostoucích nákladů a větší konkurence na trhu letů na krátké vzdálenosti v Evropě přispěly k tomu, že Monarch Group prochází trvalým obdobím obchodních ztrát,” řekl listu Financial Times partner společnosti KPMG Blair Nimmo. KPMG byla jmenována konkurzním správcem Monarch Airlines a Monarch Travel Group, uvedla ČTK.