Už máte vytipované favority mezi místy, kde by měl nový závod na výrobu motorů vyrůst?

Nyní jsme zúžili výběr lokalit ve Středočeském kraji na pět. Z těch vybereme podle ekonomických a logistických kritérií dvě až tři. U nich pak budeme zkoumat detailně technické podmínky – vzorky půdy, hladinu podzemní vody, jestli to není záplavová zóna a podobně. Ty lokality zatím nechci jmenovat, protože v některých případech jejich vlastníci možná ještě nevědí, že o nich uvažujeme.

Jedním z míst je údajně bývalý vojenský areál u Milovic na Nymbursku?

Ano, to mohu potvrdit. V tomto případě se jedná o areál ve vlastnictví státu. Definitivní rozhodnutí chceme udělat do konce roku. Pak začneme připravovat stavbu závodu, tak aby se mohlo začít vyrábět podle plánu do roku 2022.

Tady v Letňanech není dost místa?

Vzhledem k plánům výroby nám to tady časem přestane stačit. U nového závodu počítáme s rozlohou minimálně sto tisíc metrů čtverečních. Mělo by se tam vyrábět asi 400 motorů ročně. Máme vizi, že v místě bude výroba, výzkumné centrum, kampus technické univerzity i zázemí pro střední technickou školu odborného ražení, aby tam mohli studenti chodit na praxi.

Kolik dnes pracuje pro GE Aviation lidí a kolik jich budete ještě nabírat? 

Dohromady je tu víc než 600 stálých zaměstnanců. V Letňanech vyrábíme komponenty leteckých motorů a montujeme nové motory řady H, kdy navazujeme na tradici firmy Walter, jejíž vybraná aktiva jsme koupili v roce 2008. Vyrábíme tu průměrně 80 nových motorů ročně a na dalších desítkách motorů provádíme servis a generální opravy.

GE Aviation
Divize americké General Electric sídlí v Cincinnati ve státě Ohio. S ročními tržbami kolem 26 miliard dolarů (575 mld. Kč) patří mezi největší světové výrobce motorů. Dodává motory a letecké přístroje pro Boeing, Airbus, Embraer nebo Bombardier. Vyrábí také pro americkou armádu, například motory do vrtulníků. V Česku působí od roku 2007, v roce 2008 koupila českou firmu Walter Engines. Letos v Česku zřídila centrálu vývoje turbovrtulových motorů a připravuje stavbu nového výrobního závodu.

Za posledních 12 měsíců jsme najali 140 lidí čistě pro vývoj a testování nového motoru ATP. Slíbili jsme, že ten projekt přinese 500 nových míst, takže ještě kolem 400 lidí potřebujeme nabrat. Celkem tento závod při výrobě motorů bude nakonec mít kolem 1100 zaměstnanců. Centrála pro turbovrtulové motory tu už teď funguje. Do Česka se nyní z USA stěhuje šéfka výroby Jennifer Pinsonová, přesunulo se sem také finanční řízení projektu ATP.

Budete asi potřebovat hodně inženýrů-vývojářů. Myslíte si, že se vám je podaří sehnat v Česku při rekordně nízké nezaměstnanosti? Počítáte s posilami ze zahraničí?

Je to pochopitelně výzva. Buď je získáme z českého trhu, nebo je dovezeme ze zahraničí. Z těch 140 lidí, které jsme za poslední rok nabrali na projekt nového motoru, je 90 procent inženýrů, z nichž asi třetina je z ciziny. Mnohdy z jiných poboček GE – hlavně z USA, Itálie a Polska a Francie. Někteří jsou na stálo, někteří na rok či dva.

Nový motor bude pohánět například letoun Cessna Denali společnosti Textron.

Nový motor bude pohánět například letoun Cessna Denali společnosti Textron.

FOTO: Textron

Do budoucna je myslím jediné řešení úzká spolupráce s českými univerzitami, jako jsou ČVUT nebo VUT – propojit studenty z posledních ročníků s našimi experty a vytvořit si tady novou krev.

Kdo mají být hlavní zákazníci pro vyvíjený motor?

Budou to letadla s kapacitou od sedmi do dvaceti pasažérů, tedy letadla pro regionální dopravu nebo firemní a soukromá. Budou létat ve vyšší nadmořské výšce než podobná letadla, což znamená rychlejší cestování i větší pohodlí – jste nad počasím. Na konci roku 2015 oznámila americká firma Textron, že náš motor vybrala pro jejich nové letadlo Cessna Denali, které vyvíjejí.

V čem by měl být nový motor lepší?

Je navržený tak, aby měl o pětinu nižší spotřebu paliva a vydržel déle bez servisu. To díky nové technologii. Skoro třetina dílů nového motoru je vyrobena pomocí 3D tisku, spékáním kovového prášku – většinou jde o slitiny titanu. 3D tisk umožňuje vyrábět díly složitých tvarů najednou a nemusí se montovat z více částí jako dosud. Technologie šetří místo i pracovní síly při montáži.

Jak probíhá vývoj a testování nového motoru?

Zkušebny jsou v betonových kobkách kvůli bezpečnosti a odhlučnění. Důležité je sterilní prostředí, aby se do motoru nic nedostalo. Nejprve se testují jednotlivé komponenty a postupně větší celky motoru.  U nového motoru jsme teď asi na 80 procentech montáže. První test kompletního motoru chceme provést v posledním čtvrtletí letošního roku. V oboru se tomu říká FETT „First Engine to Test“ a je to ohromná událost.

Získali jste na stavbu nového závodu nějaké pobídky od státu?

O investiční pobídku jsme zatím nežádali, tu možnost stále zvažujeme. Podle pravidel EU to může být nejvýše čtvrtina nákladů, z toho část v penězích a část v daňovém zvýhodnění. Investice bude v rozmezí 50 až 70 miliónů eur (v přepočtu asi 1,3 až 1,8 miliardy korun).