„Útlum v prodejích aut na evropském trhu v dubnu šel na vrub svátkům, a v květnu se již trh opět vrátil ke svému dřívějšímu trendu. Od začátku roku se trh zvětšil již o 5,3 procenta, a prodeje aut tak překračují maxima dosahovaná v úspěšném roce 2008 o zhruba půl miliónu vozů,” uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.

Nejrychlejší tempo růstu prodejů v EU zaznamenaly japonské automobilky Toyota a Suzuki, následované FiatemRenaultem. Největší evropská automobilka Volkswagen zvýšila prodej o 8,4 procenta a její podíl na trhu se navzdory aféře dieselgate drží na úrovni 24,3 procenta.

Slabší prodeje v Británii

Z pěti hlavních evropských trhů prodeje rostly v květnu nejvíc v Německu a Španělsku – v obou případech o víc než deset procent. Stouply i prodeje v Itálii a Francii. Útlum zažívá Spojené království, které je přitom druhým největším trhem.

„Prodeje aut tam po zdolání rekordu v loňském roce slábnou, což se dá zdůvodnit nasyceností trhu i obezřetnějším přístupem spotřebitelů v době slabé libry a (ne)probíhajícího jednání o brexitu,” dodal Dufek.

Zpráva je příznivá pro českou ekonomiku, která je na vývoji zejména evropského automobilového trhu výrazně závislá.

Prodej nových osobních aut na v Česku vzrostl v květnu meziročně o 11 procent na nový rekord 27 009 vozů, vyplývá z údajů českého Svazu dovozců automobilů. Nejprodávanější jsou značky Škoda, Volkswagen, Hyundai a Ford.