Prackovickou estakádu má stabilizovat 120 svázaných pilotů a řada dalších opatření. „V tuto chvíli finišujeme s vysokotlakými injektážemi pod klíčové body založení celé stavby, plus pod ty body dodatečného kotvení. Je to finále celé té etapy dodatečného kotvení,” uvedl Rýdl.

Podle něj hlavní prioritou není termín otevření, ale bezpečnost. „Po doporučení expertní komise chceme nechat dopravní režim tak, jak je, než budou zcela dokončeny práce. I v omezeném režimu se jezdí plynule, nedochází k žádným kolonám,” řekl již dříve Novinkám.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) nedávno naznačil, že D8 nebude v plném provozu otevřena ani v létě.

Dodatečné náklady šplhají ke čtvrt miliardě

Kolem nestabilního okolí má ŘSD stovku bodů, které se nepřetržitě monitorují. Žádné výkyvy v pohybech čidla podle ŘSD nezaznamenala. „Naprosto korespondují s odezvami prostředí na kroky, které děláme," uvedl mluvčí. Náklady na dodatečnou stabilizaci by měly dosáhnout 220 miliónů korun.

Pracovník měří reakci estakády D8 na zátěžový test

Pracovník měří reakci estakády D8 na zátěžový test

FOTO: Karel Otcovský, Právo

ŘSD provoz omezilo na základě doporučení odborníků těsně před otevřením posledního úseku, když měření ukázalo lokální posuny v podloží pravého jízdního pruhu. Doprava je do jednoho dálničního pruhu svedená asi na dvoukilometrovém úseku.

Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala loni v říjnu. Stavbaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu. Součástí úpravy bylo vybudování šestnáctimetrové odvodňovací stěny a padesátimetrové kotvy. ŘSD monitoruje dálnici i její okolí sondami, výstupy z nich má každou hodinu.