Češi za rok vypili 1,53 miliardy litrů nealkoholických nápojů, což v přepočtu na jednoho obyvatele vychází na 0,4 litru denně. Meziročně to je o zhruba dvě procenta méně. Tržby za nealko se ale vlivem vyšších cen zvedly o 1,3 procenta.

Pro srovnání, za nejvíce nakupovanou potravinářskou kategorii – pivo – Češi utratí o procento více: 15,9 miliardy korun.

„Z koláče spotřeby nealko nápojů si nejvíce ukrajují minerální vody, téměř šest z deseti litrů, a více než čtvrtinu tvoří sycené nealko nápoje. Džusů se sice vypije pouze osm procent z celkové spotřeby, ale v tržbách dosahují až pětinového podílu,“ uvedla Mária Hukelová z agentury Nielsen.

Ve dvou největších kategoriích přitom došlo k poklesu spotřeby – u minerálek o tři procenta a u sycených nápojů o dvě. Výrazně se daří menším kategoriím, které dlouhodobě rostou: džusy navýšily meziročně tržby o více než 6,5 procenta, energetické nápoje o více než osm procent a ledové čaje dokonce o 12 procent. Rostoucí spotřeba energy drinků naznačuje, že zákazníci příliš nedali na varování odborníků na zdravou výživu.

Do svých dat započítává agentura Nielsen obchody s potravinami a smíšeným zbožím bez prodejen Makra a čerpacích stanic. Nielsen je globální firma, působí ve více než sto zemích světa. Měří a analyzuje spotřební trendy v obchodě a sledovanost médií.