V březnu oproti stejnému měsíci loni nejvíce stouply tržby za nepotravinářské zboží o 15,2 procenta a za pohonné hmoty o 4,6 procenta, zatímco za potraviny klesly o 0,4 procenta.

„Stejně jako v minulých měsících i v březnu nejvíce rostly tržby za nepotravinářské zboží a pohonné hmoty. Nárůst v těchto kategoriích již dlouhodobě ukazuje, že spotřebitelé utrácejí i zboží, které nutně nepotřebují,” uvedla ekonomka Komerční banky Jana Steckerová.

Nejvyšší dynamiku si udržuje internetový a zásilkový prodej, v březnu zde tržby vzrostly o 25,8 procenta. Tržby rostly také v prodejnách s oděvy a obuví (o 19,1 procenta) nebo elektronikou (o 16,2 procenta).

Termín Velikonoc ovlivnil prodeje potravin

Březen měl letos o dva pracovní dny více než loni. Na druhou stranu byl vývoj tržeb ovlivněn tím, že lidé v loňském roce nakupovali zásoby na Velikonoce už v březnu, kdežto letos až v dubnu, upozornili statistici. To se podle nich projevilo zejména v sortimentu potravinářského zboží.

Steckerová odhaduje, že za celý letošní rok ve srovnání s tím minulým růst tržeb v maloobchodě mírně zpomalí na 3,9 procenta, což ale označuje za stále slušný výsledek.

„I nadále tržby bude podporovat příznivá situace na trhu práce, kde míra nezaměstnanosti dosahuje svých historických minim a vytváří tak tlak na další mzdový růst. To se pak odráží ve vysoké spotřebitelské důvěře a ochotě domácností utrácet,” dodala Steckerová.