Největší nárůst zájmu průzkum ukázal v oblasti robotiky. Zatímco loni do snahy nahradit lidi stroji této oblasti investovalo 49 procent firem, letos tak hodlá učinit 91 procent dotázaných.

Na druhé straně firmy hledají způsob, jak být žádaným zaměstnavatelem. Celkem 98 procent respondentů uvedlo, že mezi své investiční priority pro letošní rok zařadili investice do dobrého jména firmy, ať už jde o marketing nebo společenskou odpovědnost. V loňském roce přitom šlo o 75 procent firem.

Počet zaměstnanců plánuje zvýšit 59 procent firem. Zachovat stávající stav pak hodlá dalších 27 procent společností. Nedostatku pracovních sil se obává 95 procent generálních ředitelů v Česku.

Volných lidí je málo

„Volných lidí na trhu práce je velmi málo,“ upozornila odbornice na řízení lidských zdrojů Andrea Linhartová Palánová.

„Firmy by se v první řadě měly snažit motivovat, rozvíjet a udržet si zaměstnance, které mají, a pracovat na rozvoji loajality. Nabrat a zaškolit nové lidi je násobně dražší, v některých oborech téměř nemožné,“ dodala.

V kurzu je spolupráce se školami

Celkem 97 procent společností má v úmyslu získat nové zaměstnance prostřednictvím spolupráce se školami, což je výrazný nárůst oproti loňskému roku, kdy šlo o loni 69 procent firem.

Do udržení stávajících zaměstnanců chce investovat 92 procent firem oproti loni 83 procentům v loňském roce.