Hlavní obsah

Otevírání trhu na železnici dál vázne

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vlaky loni v Česku přepravily celkem 179 miliónů cestujících, o 1,5 procenta více než za rok 2015. Zhruba 170 miliónů z nich cestovalo se státem vlastněnými Českými drahami (ČD), které si tak nadále zachovávají dominantní postavení i drtivou většinu ze třinácti miliard ročních dotací.

Foto: Student Agency

Vlak RegioJet (ilustrační foto)

Článek

„Otevírání trhu v železniční dopravě se roky slibuje, soukromého dopravce jsme na státem dotovanou linku poprvé pustili až na konci loňského roku mezi Plzní a Mostem. Na vybraných linkách však chceme dál soutěžit a postupně trh uvolňovat,“ ujišťuje ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). [celá zpráva]

Přispět k tomu má nový harmonogram, který na Ťokův návrh schválila 22. března vláda. Podle něj se v první vlně připraví soutěže pro až šest státem dotovaných rychlíkových linek.

Konkrétně má jít o trasy z Liberce do Ústí nad Labem a Pardubic, z Ostravy přes Opavu do Olomouce, z Prahy do Hradce Králové, trasu Praha–Havlíčkův Brod–Brno a Kolín–Ústí nad Labem.

Šibeniční termín

Na těchto linkách by měli vítězové tendrů zahájit provoz v prosinci 2020. Otázka ovšem je, zda se to dá vůbec stihnout. Ministerstvo dopravy totiž stále není schopno stanovit ani přibližný termín, kdy soutěže vyhlásí.

„Pro vyhlášení soutěží musíme nejprve splnit dané podmínky. Dořešit zejména otázku režijních jízdenek. Ty by i s ohledem na dřívější rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže neměly být zákonným závazkem, ale zaměstnaneckým benefitem. Potřebná je tedy změna zákona, což je záležitost, kterou nemá naše ministerstvo ve svých rukou,“ řekl ve čtvrtek Právu mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Do budoucna je cílem resortu rovněž zavést takzvanou tarifní integraci, která umožní cestujícím využít služby různých dopravců za jednotný tarif.

Jak Neřold sdělil, k vysoutěžení vítězů a jejich vstupu na dané linky jsou potřeba dva až tři roky. Na rozdíl od ČD totiž soukromí dopravci nevlastní po­třebný vozový park a museli by dostat čas na jeho pořízení.

„Přesto se domníváme, že to do prosince 2020 lze ještě stihnout. Na dořešení podmínek však máme nanejvýš jeden rok, což není mnoho,“ připustil Neřold.

Hrozí zafixování monopolu ČD

Soukromí železniční dopravci RegioJet, Leo Express a Arriva nedávno vydali společné tiskové prohlášení, ve kterém upozornili, že platnost desetileté smlouvy státu s Českými drahami na dotované rychlíky skončí 31. prosince 2019. S krátícím se časem pro vysoutěžení nových provozovatelů tak podle nich reálně hrozí zafixování monopolu ČD v dotované dálkové dopravě. [celá zpráva]

„Rok 2019 se velmi rychle blíží. Pokud chce MD skutečně na železnici konkurenci, je nezbytné, aby už začalo notifikovat jednotlivá výběrová řízení. Jinak je nebude možné ani vyhlásit a zakázka pro další roky spadne bez soutěže přímým zadáním do klína Českým drahám,“ uvedl vlastník RegioJetu Radim Jančura.

Jak dále prohlásil, pouze transparentní soutěže a nabídky dalších dopravců zajistí vyšší kvalitu služeb a masivnější příchod nových cestujících do osobní železniční dopravy.

Ministerstvo ujišťuje, že do roku 2019 skutečně o způsobu zajištění veřejných služeb v dálkové dopravě rozhodne. Kromě soutěží se podle Ťoka bude i nadále pro páteřní linky využívat přímého zadání Českým drahám. Tato možnost vyprší až v roce 2033, kdy budou podle směrnice EU přípustné už pouze tendry.

Ministerstvo dopravy přitom samo uvádí, že loňský nárůst počtu cestujících se týkal zejména trasy Praha–Ostrava, kde Českým drahým tvrdě konkurují soukromí dopravci.

Reklama

Výběr článků

Načítám