Víno si v Česku oblíbily tři čtvrtiny dospělé populace. Stále více Čechů dokáže ocenit kvalitu, což se projevuje v ochotě utratit více peněz za skutečně dobré víno. Proti roku 2012 za něj vzrostla průměrná měsíční útrata o 65 korun na 379 korun.

Měsíční útratu za víno nezvyšuje jen výběr dražších vín, ale i častější spotřeba, což uvedla třetina dotázaných. Od roku 2012 ubylo konzumentů, kteří si na jedno posezení nedají více než dvě deci vína, a naopak mírně narůstá počet těch, kteří si dopřejí od tří deci až celou láhev.

Průměrně za týden Češi vypijí 0,53 litru vína, a to nejčastěji ve večerních hodinách.

Pro sebe za 155 korun, za dárek 229

Za láhev pro vlastní spotřebu jsou obyvatelé Česka ochotni vydat až 155 korun, což je ve srovnání s rokem 2012 o 33 korun více. Jako dárek kupují Češi vína průměrně za 229 korun.

„Moravská a česká vína jsou pro naše spotřebitele jednoznačnou volbou kvality. Preferuje je 60 procent Čechů,” uvedl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec. Podle něj českým konzumentům tuzemská vína jednak lépe vyhovují po chuťové stránce, jednak chtějí cíleně podporovat české producenty.

Nejpopulárnější Pálava a Modrý Portugal

Z bílých vín je aktuálně nejpopulárnější Pálava. Za ní následuje Rulandské šedé, Chardonnay, Sauvignon nebo Tramín červený. Z červených vín mají Češi nejraději Modrý Portugal, Frankovku a Svatovavřinecké.

Hlavním místem nákupů jsou nadále supermarkety a hypermarkety, kde nakupuje víno 60 procent Čechů. Třetina nakupuje vína i ve vinotékách a pětina přímo u vinařů. Víno lidé vybírají zejména na základě předchozí zkušenosti, většinově se zaměřují na vyzkoušené značky, vinařství a druhy vín.