Hlavní obsah

Nejdražší je MHD v Liberci, nejméně ji dotují v Ústí

Novinky, bož

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejdražší je roční jízdenka na MHD v Liberci, kde si na ni občan Libereckého kraje vydělá průměrně za více než 34 hodin práce. V přepočtu nejlevnější roční jízdenku lidé koupí v Praze, kde na ni budou v průměru pracovat 16,65 hodiny. Vyplynulo to z aktuální analýzy projektu Česko v datech. Nejméně dotovaná je MHD v Ústí nad Labem.

Foto: David Ryneš, Novinky

Za kolik pracovních hodin si občan s průměrným platem vydělá na roční kupón (Zlín roční kupón nemá).

Článek

Obyvatelé Ústeckého kraje na celoroční jízdenku na místní městskou dopravu museli pracovat 30,6 hodiny. Jihomoravan na roční jízdenku vydělával 28,3 hodiny.

Na celoroční jízdenku v Olomouci naopak obyvatel Olomouckého kraje vydělával průměrně 20,6 hodiny. Obyvatel Karlovarského kraje na celoroční jízdenku potřeboval 21 a půl hodiny práce.

Praha kompenzovala 70 procent nákladů

Cena jízdného je závislá i na kompenzaci nákladů městem. „Například Praha v roce 2015 kompenzovala 70 procent nákladů městské hromadné dopravy, což se odráží i na tom, že nabízí čtvrté nejlevnější roční jízdenky ze všech krajských měst,“ uvedla Zuzana Lhotáková ze SAS Institute.

Foto: Česko v datech

Kompenzace objednatelů dopravy

„Nejméně naopak dotuje svoji veřejnou dopravu Ústí nad Labem. V roce 2015 hradilo město 37 procent nákladů, což se promítlo i na ceně ročního kupónu. Ten je dnes v Ústí druhý nejdražší z celé České republiky,“ dodala.

Nejlevnější jednorázové jízdenky v Olomouci

Pokud byste do města zavítali jako turisté a chtěli se vozit po celý den, nejlevněji byste jízdenku pořídili v Olomouci. Za celodenní jízdenku po hanácké metropoli zaplatí zájemce 46 korun. Jen o čtyři koruny více se zaplatí v Jihlavě a Českých Budějovicích.

Pod hranici 60 korun se vejdou ještě Pardubice a Plzeň. Naopak 110 korun za celodenní jízdné si účtuje dopravní podnik v Praze, 90 korun v Brně. Zbytek měst se vejde do rozmezí 70 až 80 korun.

Foto: Česko v datech

Srovnání jízdného mezi kraji.

Nejlevnější základní jízdné je v Olomouci, kde se zaplatí 14 korun za 40 minut jízdy. V Hradci Králové s podobným rozsahem linek MHD stojí základní jízdenka 20 korun. Ve špičce platí jízdenka 35 minut, mimo špičku 50 minut. V Karlových Varech stojí šedesátiminutová jízda 25 korun.

Nejvytíženější MHD v Praze a Brně

Nejvytíženější MHD má podle očekávání Praha. Mezi lety 2011 a 2015 přepravila v průměru jednu miliardu a 342 miliónů lidí ročně. Druhé Brno přepraví prostřednictvím městské hromadné dopravy 353,3 miliónu lidí ročně.

Foto: Česko v datech

Kolikrát se průměrný obyvatel za rok svez MHD

Pokud bychom sečetli všechny obyvatele města a lidi dojíždějící za prací, zjistili bychom, že nejvytíženější je i při tomto přepočtu MHD v Praze (952 jízd na hlavu) a MHD v Brně (816 jízd na hlavu). Na dalších místech by se umístila MHD Plzeň s 523 jízdami na hlavu a MHD Ústí nad Labem s 451 jízdami.

Ostrava jako třetí největší město Česka, s druhým nejvyšším počtem linek a druhou nejdelší celkovou délkou linek, skončila v žebříčku až na devátém místě. Městskou dopravou se každý obyvatel a dojíždějící do Ostravy svezl v letech 2011 až 2015 průměrně 287krát ročně.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám