Délkou případu energetická firma ve čtvrtek argumentovala. Podle jejího právního zástupce Pavla Dejla k tomu měl soud přihlédnout.

„Máme pocit, že takto drakonické pokuty v řádu několika desítek miliónů korun by neměly být ukládány po tak dlouhé době, kdy soutěžitel prokázal, že se chová řádně,” uvedl Dejl.

Pokuta po více než deseti letech už podle něj neplní svůj účel. Represe tak prý nemá žádný smysl.

Soudce David Raus připustil, že v tomto bodu byl asi nejblíž k tomu, aby žalobě vyhověl. Nakonec tak ale neučinil.

Je možné, že případ čtvrtečním rozhodnutím neskončil, protože firma může ještě podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

Původní rozhodnutí padlo v roce 2006

Krajský soud v Brně ve čtvrtek rozhodoval pouze o pokutě, část případu o vině firmy má na stole Ústavní soud.

Podle Dejla měl kvůli tomu Krajský soud v Brně jednání přerušit, ten k tomu ale neviděl důvod. Závěr o vině firmy je prý postavený „najisto”.

Soudy se případem zabývaly opakovaně. Původní rozhodnutí vydal ÚOHS už v roce 2006, když uložil pokutu 240 miliónů korun. Správně však podle soudu rozhodl pouze v jedné záležitosti ze dvou. RWE zvýhodňovala své regionální distributory – měli výhodnější podmínky než konkurence, a to v období od listopadu 2004 do srpna 2006.

Druhý delikt ÚOHS u soudů neobhájil. RWE údajně měla odmítat konkurenčním distributorům dodávat plyn do kterékoli z bilančních zón v ČR. Nepodařilo se však prokázat, že by Pražská plynárenská nebo Jihočeská plynárenská, které jsou konkurenty RWE, chtěly do jiné bilanční zóny plyn dodávat. Soud tak zrušil i pokutu.

Nová pokuta podstatně nižší

Případem se zabýval krajský soud i Nejvyšší správní soud. Věc se pak vrátila znovu k ÚOHS. Před dvěma lety antimonopolní úřad firmě uložil výrazně nižší pokutu 40 miliónů.

V novém rozhodnutí zneužití dominance týkající se možnosti dodávat do jiné bilanční zóny neprokázal. Pokutu za protisoutěžní jednání tedy úřad uložil pouze za delikt, který potvrdily i soudy.

Sankce se také příslušně snížila, a to na základě metody výpočtu používané v době původního řízení.