Na prosincovém růstu maloobchodu se podle statistiků podílely především prodeje nepotravinářského zboží s růstem o 4,1 procenta meziročně, zatímco prodeje potravin se zvýšily jen o 0,1 procenta.

Tradičně nejsilnější růst tržeb zaznamenaly v prosinci prodeje přes internet a zásilkový prodej s 15,9 procenta. Rostly však i tržby farmaceutickým obchodům, prodejcům kosmetiky, sportovních potřeb a počítačů.

„Prosincové maloobchodní tržby zklamaly. Trh očekával, že Vánoce přinesly nákupní horečku. Naproti tomu data ukazují, že prosincové nákupy byly nižší než v listopadu,” uvedl ekonom Komerční banky Viktor Zeisel.

Roli sehrál i zákaz prodeje o svátcích

„Lidé zjevně načasovali předvánoční nákupy už na listopad ve vyšší míře, než tomu bylo v roce 2015,” řekl hlavní ekonom Cyrrus Lukáš Kovanda.

Podle ekonoma ING Jakuba Seidlera jsou prosincové tržby mírným zklamáním. Slabší číslo šlo podle něj patrně na vrub novému zákazu prodejů o svátcích a také vysoké srovnávací základně z minulého roku.

Zeisel očekává, že růst tržeb maloobchodu v Česku znovu zrychlí, loňské tempo ale zřejmě nepokoří. Za celý rok odhaduje zpomalení dynamiky tržeb v maloobchodu z loňských 5,6 procenta na letošních 4,7 procenta.