Firma Deloitte zpracovala tři varianty možného rozšíření zpoplatnění, kromě uvedené pak ještě možnosti rozšíření o 76,1 kilometru, respektive o 474,1 kilometru silnic prvních tříd.

"Při rozšíření o 474 kilometrů je možné zpoplatnit komunikace, na nichž intenzita zpoplatněné nákladní dopravy dosahuje 75 procent provozu, který nyní existuje na již zpoplatněných silnicích prvních tříd. U varianty rozšíření o 900 kilometrů jde o silnice, kde je provoz poloviční. Varianta 76 kilometrů připadá na komunikace, kde je stejná intenzita jako na aktuálně zpoplatněných silnicích," uvedla v analýze firma Deloitte.

Další mýtné brány?

Vláda vzala letos v listopadu na vědomí záměr ministerstva rozšířit výběr mýtného na další silnice. O navrženém rozsahu mělo ministerstvo na základě analýzy informovat vládu do konce roku.

O tom, že by bylo vhodné rozšířit mýtné zhruba o dalších tisíc kilometrů, řekl ministr dopravy Dan Ťok (ANO) pro Hospodářské noviny už v září. Mělo jít hlavně o úseky, které kopírují trasu dálnice a kamióny se tak vyhýbají placení. Koaliční ČSSD a lidovci již tehdy očekávali na vládě složitou debatu – navrhují do rozšíření zapojit i některé silnice druhé třídy.

Otázkou je, jak se vláda postaví k potřebě budování dalších mýtných bran. Současný systém elektronického mýtného má další tři roky provozovat firma Kapsch. Té na konci roku skončila desetiletá smlouva, stát ji ale prodloužil, protože nestihl otevřít výběrové řízení.

Takzvaný velký tendr na mýtné ministerstvo slibuje zahájit už příští rok a mohlo by se v něm rozhodovat, zda mikrovlnnou technologii nenahradí satelitní, která se obejde bez mýtných bran. Satelitní mýtné funguje například na Slovensku, kde jej provozuje firma Sky Toll. Systém tam doplňuje méně hustá síť bran s kamerami pro dodatečnou kontrolu.

Náklady ponesou i zákazníci

Rozhodnutí ministerstva v pátek kritizovalo Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. "Vše budou muset zaplatit dopravci a jejich zákazníci v regionech, kam silnice I. třídy vedou. Jde o další a zbytečnou daň pro regionální výrobce a obchodníky.

Žádáme vládu, aby rozhodla podle svého vládního prohlášení a zvolila vyhodnocenou optimální variantu rozšíření o 474,1 kilometru," uvedl v tiskové zprávě generální tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a 230 kilometrech vybraných částí silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, loni to bylo 9,7 miliardy.