Slavnostní inaugurace stavby, které se podle francouzské zkratky přezdívá GBT, se konala už 1. června.

Tunel tehdy otevřel prezident švýcarské konfederace Johann Schneider-Ammann za přítomnosti významných zahraničních hostů. Byli mezi nimi například německá kancléřka Angela Merkelová, francouzský prezident François Hollande nebo italský premiér Matteo Renzi.

Tunelem by mělo jezdit 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 km/h. Počet nákladních aut má na alpských silnicích klesnout až o polovinu.

 

Rozhodovali v referendech

Stavba nového dvoutubusového železničního tunelu začala v roce 1999 a její náklady dosáhly asi 12 miliard švýcarských franků (zhruba 302 miliard Kč). O realizaci tohoto ambiciózního projektu rozhodli Švýcaři v několika referendech.

Vlak mířící do tunelu z jihu.

Vlak mířící do tunelu z jihu.

FOTO: Samuel Golay, ČTK/AP

Tunelem by mělo v budoucnu jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení slibují, že počet nákladních aut, která každoročně používají alpské silnice, klesne až o polovinu.

Před otevřením GBT byl nejdelším železničním tunelem světa japonský Seikan, který byl otevřen už v roce 1988 a který je dlouhý 53,8 kilometru. Eurotunnel, který spojuje FranciiBritánii, má na délku 50,4 kilometru.