Ještě je potřeba položit nezbytné vrstvy asfaltového koberce na prackovické estakádě, kvůli aktuálním mrazům musely být ale práce pozastaveny.

„Pracuje se na terénních úpravách, instalují se svodidla a realizuje vodorovné dopravní značení,“ řekla novinářům, kteří měli v úterý možnost poprvé projet dokončovaný úsek D8, mluvčí dodavatele prací společnosti Eurovia CS Iveta Štovíčková. „Nakonec proběhnou nutné technologické a bezpečnostní zkoušky,“ dodala mluvčí.

Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že do 17. prosince bude po stavební stránce vše připraveno k slavnostnímu otevření dálnice.

Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že do 17. prosince bude po stavební stránce vše připraveno ke slavnostnímu otevření dálnice.

FOTO: Karel Otcovský, Právo

Posledním problematickým místem je estakáda u Prackovic, kde museli stavaři před několika týdny rozebrat kvůli propadu podpěry mostu část již dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu. Mosty, které jsou součástí estakády, prodělaly minulý týden zátěžové zkoušky.

Testy dopadly podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla dobře. „Celá konstrukce estakády je v naprosto dokonalé kondici a odpovídá očekávané životnosti 100 let,” zdůraznil Rýdl.

Na části estakády chybí jen obrusná vrstva vozovky. „Stavebně máme jistotu, že poslední úsek D8 bude připraven do provozu. Dálnice bude 17. prosince bezpečně a technicky správně připravena k provozu,” doplnil Rýdl.

ŘSD okolí monitoruje sondami, výstupy z nich má každou hodinu. Čidla má nejen u tělesa dálnice, ale i v širším okolí.

Na několika místech posledního úsekuD8 se stále intenzivně pracuje.

Na několika místech posledního úseku D8 se stále intenzivně pracuje.

FOTO: Karel Otcovský, Právo

Pokud by se svah dal opět do pohybu, budou na řidiče čekat omezení. „Jednou z možností je snížení rychlosti. Razantnější variantou by mohlo být například vyloučení nákladní dopravy nebo omezení počtu jízdních pruhů. Zavírání dálnice jako takové je naprosto nejzazším způsobem opatření, který by přicházel v úvahu,“ zdůraznil Rýdl.

Dosavadní výsledky měření podle něj dokazují, že dálnice je již nyní pro řidiče bezpečná. To si ale nemyslí bývalý pracovník Českého geologického ústavu (nynější Česká geologická služba) Vladimír Cajz, který by zprovoznění D8 nedoporučil.

„Znám geologickou stavbu. Vím, že je to nebezpečné od samého počátku, a obávám se, že veškerá nebezpečí ještě nejsou ošetřena,” nechal se slyšet Cajz v Otázkách Václava Moravce v ČT. Mluvčí Rýdl k tomu řekl, že Cajz nemá aktuální údaje. Několik dalších zástupců českých geologických institucí se od Cajzových výroků distancovalo.

Video

Letecké záběry stavby a okolí D8 z 19. října

Rozestavěná dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se s nestabilitou podloží potýká dlouhodobě. Po vytrvalých deštích se v červenci 2014 utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a značně poškodil i nedalekou železniční trať. Podle ministerstva dopravy může za sesuv nedaleký kamenolom. Správce silnic a železnic už jeho majitele, společnost Kámen Zbraslav, zažaloval o uhrazení zhruba miliardové škody. Společnost vinu odmítla.

Dálnice D8 se buduje již přes čtvrt století. První úsek byl otevřen 6. listopadu 1990. Na problémy se stabilitou okolních svahů ještě před zahájením stavebních prací upozorňovali ekologičtí aktivisté.