Unikátní je novinka společnosti Tüv Süd v tom, že se nejedná o destruktivní testy, při nichž se zdemoluje mnoho aut. Auto fyzicky nenarazí čelně do zdi jako při klasickém crash testu, ale je speciálním natlakovaným katapultem vymrštěno opačným směrem.

Silný píst ho rázem vymrští po kolejnici a auto s figurínami v mžiku začne couvat rychlostí kolem 50 kilometrů v hodině.

„Zatížení a pohyb posádky jsou při tom úplně stejné,“ vysvětlil technik Miroslav Dvořák. Rychlost v tomto případě podle něj není tím nejvýznamnějším faktorem, důležitější je energie akumulovaná v okamžiku simulovaného nárazu.

Úspora nákladů

Význam nového způsobu zkoušek je v úspoře nákladů a v rychlosti nového dynamického testu. Vše zaznamenávají kamery a čidla, výsledky výzkumu se pak použijí při konstruování aut, která jsou díky tomu bezpečnější.

Podle představitelů firmy se jedná o jedinečnou technologii v regionu střední a východní Evropy, v některých parametrech dokonce o evropský unikát, který představuje zásadní rozšíření služeb pro automobilový průmysl.

Simulace probíhají při vysokých zrychleních, kromě aut by tady bylo možné simulovat děje například i pro letecký průmysl.

Význam nového způsobu zkoušek je v úspoře nákladů a v rychlosti nového dynamického testu.

Význam nového způsobu zkoušek je v úspoře nákladů a v rychlosti nového dynamického testu.

FOTO: Radek Plavecký, Právo

Ke vzniku laboratoře podle vedení společnosti Tüv Süd vedl tlak na nárůst bezpečnosti automobilů, zkracování vývojového cyklu aut a tlak na snižování nákladů. Díky tomu, že se nepoužije auto v klasickém crash testu, ale v tomto katapultu, může se použít opakovaně.

Cílem je posuzovat dopady nárazů na posádku, k čemuž se používají figuríny.

V laboratoři zatím pracuje kolem 20 zaměstnanců, výhledově by jich však mělo být až 50. Vedení firmy počítá s tím, že v ní bude kromě zmíněného katapultu také například zkušebna airbagů, které se budou testovat v klimakomoře při různých teplotách.