„Já v žádném případě,” odpověděl geolog na otázku moderátora, zda by dal razítko pod rozhodnutí o zprovoznění D8. „Znám geologickou stavbu. Vím, že je to nebezpečné od samého počátku, a obávám se, že veškerá nebezpečí ještě nejsou ošetřena,” varoval.

„Kdybych byl zodpovědný, tak bych stavbu dálnice v těchto partiích v životě nepřipustil,” uvedl Cajz v ČT.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl řekl, že Cajz nemá aktuální údaje. Dokončovaná část D8 i její okolí jsou podle něj stále sledovány a nevykazují problémy. Cajz si nicméně v televizi stěžoval, že ŘSD žádné aktuální údaje nedává nikomu k dispozici.

Komplikace kvůli kamenolomu

Rozestavěná dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku.

Místo sesuvu

Místo sesuvu

FOTO: Mapy.cz

Sesuv zavalil rozestavěný úsek dálnice v délce asi 200 metrů a značně poškodil i nedalekou železniční trať. Podle ministerstva dopravy může za sesuv nedaleký kamenolom. Správce silnic a železnic už jeho majitele, společnost Kámen Zbraslav, zažaloval o uhrazení zhruba miliardové škody. Společnost vinu odmítla.

Začátkem listopadu ministr dopravy Dan Ťok (ANO) slíbil, že poslední chybějící úsek, který musí řidiči složitě objíždět skrz obce, bude otevřen podle plánu 17. prosince.

Stavbu dálnice kritizuje i Pošvářová

Stavbu D8 v televizi kritizovala i bývalá pracovnice ŘSD Miloslava Pošvářová, odvolaná z ředitelství předloni, která působí ve Stínovém ŘSD založeném podnikatelem v dopravě Radimem Jančurou.

Podle Pošvářové chybí na stavbě síť bodů pro měření změn na daném úseku dálnice po uvedení do provozu. Mluvčí ŘSD ale řekl, že ředitelství má informace z čidel na stavbě každou hodinu a podle měření nevykazují ani dříve problematická místa žádné potíže.

„Je monitorováno sondami celé širší okolí stavby, abychom věděli nejen, co se děje přímo na stavbě. Osazené čidly máme i klíčové body stavby a každou hodinu máme online z nich aktuální měření,” řekl Rýdl.

Podle Pošvářové i Cajze bude ale nutné sbírat data z monitoringu nejméně rok, aby bylo možné problematický úsek D8 zodpovědně otevřít. „Pohyby nejsou nějak katastroficky rychlé. Pokud se to bude dobře monitorovat, tak se bude dlouho dopředu vědět, že se tam něco připravuje,” doplnil Cajz.

Podle ŘSD geolog stavbu nezná

„Nemá relevantní data, nemá dokumentaci a nezná tu stavbu. ŘSD kromě svých expertů spolupracuje denně s Českou geologickou službou či se stavební fakultou,” řekl Rýdl na Cajzova slova. ŘSD podle něj také požádalo o spolupráci slovenské stavaře, kteří mají velké zkušenosti se stavbami v kopcovitém terénu.

Moderátor televizní diskuse Václav Moravec uvedl, že zval do pořadu i šéfa ŘSD Jana Kroupu, který ale možnost vystoupit nevyužil.

Dálnice D8 z Prahy na Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem se buduje již přes čtvrt století. První úsek byl otevřen 6. listopadu 1990. Na problémy se stabilitou okolních svahů ještě před zahájením stavebních prací upozorňovali ekologičtí aktivisté.