Každý Čech vlastní v průměru minimálně dvě slevové karty. Slev využívají ženy i muži, ženy ale mají více slevových karet.

Atraktivní se podle průzkumů stávají slevy od třiceti procent výše. Patnáctiprocentní sleva osloví jen dvě procenta nakupujících. S oblibou slev musí počítat i prodejci. „Bez slev a slevových akcí dnes už prakticky nic neprodáte,“ tvrdí obchodníci.

Cílené vyhledávání zlevněného zboží považuje podle průzkumu společnosti Cetelem za své hobby každý dvacátý z těch, kteří slevy využívají. I proto má stále více Čechů a Češek v ruce při nákupu letáčky se slevovými akcemi. Ty dnes využívají nejen supermarkety či specializované prodejny textilu a elektroniky, ale i hotely, fitness centra, prodejny aut, cestovní kanceláře nebo restaurace.

Dvě pětiny lidí, kteří nakupují ve slevách, si často pořizují i výrobky, které nepotřebují

Slevové portály a e-shopy pracující se slevami patří k těm nejdynamičtěji rostoucím. Téměř polovina tuzemské populace už někdy využila jejich služeb.

„Slevami a jejich kombinacemi lze skutečně ušetřit stovky i tisíce měsíčně. Je to často ale práce na celý den. Musíte mít přehled o slevových akcích, umět s internetem, sbírat a porovnávat slevové letáčky. Vědět, který časopis nabízí slevové kupóny, mít přehled o aktuálních cenách jiných prodejců,“ uvedl finanční poradce František Macháček.

„Pokud je váš život postaven na nákupech ve slevách, výhodný je pak i vlastní příruční sklad, kam umístíte například zásobu zlevněných pracích prášků, a velký mrazák na zlevněné salámy či jogurty,“ dodal Macháček.

Ušetřit chtějí všichni

Slevy sledují a podle nich nakupují nejen lidé, kteří mají hluboko do kapsy, ale i lidé s příjmy průměrnými či nadprůměrnými. Všechny skupiny kupujících přitom dělají stejnou chybu – okouzleny výší ušetřených procent už například tolik nesledují doporučené datum spotřeby.

„Lidé při výprodejích sledují především výši slev. Méně už porovnávají konečnou cenu s cenami u konkurence,“ řekl Právu prodavač elektra Milan z jednoho pražského obchodního centra.

Dvě pětiny lidí, kteří nakupují ve slevách, si poměrně často pořizují i zboží a výrobky, které nepotřebují nebo které by si jinak nekoupily, protože je nepovažují za nezbytné.

Kouzlo smlouvání

Slevománii brzdí v Česku několik faktorů. Především neochota části kupujících tlačit se při výprodejích s dalšími zájemci. Vadí jim i poměrně malá nabídka velikostí a skutečnost, že přes slevy se snaží prodejci udat i zboží, které již nepatří k módním hitům.

Stále větší oblibu zažívají i různé aukční portály, kde je možné o cenách smlouvat a licitovat a o vytoužený předmět bojovat s ostatními zájemci. Hlavní roli zde nehraje cena, ale pocit vítězství a soutěživost.

Samostatnou kapitolou jsou povánoční výprodeje. Na ty se těší až 80 procent Čechů a Češek. Část z nich si dokonce jako dárek pod stromeček přeje obálku s penězi, které pak utrácí v povánočních výprodejích.

„Stejný kabát, který stál před Vánocemi šest tisíc, dostanu za polovinu,“ potvrzuje osmadvacetiletá Marie, která je expertkou na slevové akce. Výhodné jsou podle ní i slevy na sportovní potřeby a sportovní oblečení.

Může se vám hodit na službě Zboží.cz: