Ve srovnání se zářím 2015 se všechny tři indikátory zvýšily. ČSÚ data zveřejnil ve stejný den, kdy vyšel německý index důvěry podnikatelského klimatu Institutu ifo, jehož výsledky byly nebývale optimistické. [celá zpráva]

„Vysoká poptávka po práci a nízká nezaměstnanost vede k nízkým obavám ze ztráty zaměstnání. Spotřebitelé rovněž nezměnili obavy ze své finanční situace,“ komentovala aktuální data pro Novinky ekonomka České bankovní asociace Eva Zamrazilová.

Mezi podnikateli se důvěra ve vybraných odvětvích služeb zvýšila o 1,2 bodu, zatímco v průmyslu se mírně snížila. Významně (o 5,1 bodu) se snížila důvěra ve stavebnictví.

Špatná nálada panuje ve stavebnictví

Podle analytika Generali Investments Radomíra Jáče bylo zvýšení důvěry spotřebitelů i snížení důvěry ve stavebním odvětví očekávatelné.

„Zatímco spotřebitelé si užívají kombinaci nízké inflace a zlepšující se situace na trhu práce, tak ve stavebnictví není situace tak růžová, jak tomu bylo před rokem, a výhled na další měsíce se dále zhoršil,“ sdělil Novinkám.

Podnikatelé ve stavebnictví očekávají pro příští tři měsíce pokles tempa stavební činnosti a také zaměstnanosti. V meziročním srovnání je důvěra podnikatelů ve stavebnictví také nižší.

Vysoká poptávka po práci a nízká nezaměstnanost vede k nízkým obavám ze ztráty zaměstnání. Spotřebitelé rovněž nezměnili obavy ze své finanční situaceEva Zamrazilová, hlavní ekonomka ČBA

„Nedostatek zakázek snižuje očekávání pro další měsíce, a jak se zdá, ani dostatek peněz na nové projekty v tomto směru nic nemění. Zatímco dříve byl problémem nedostatek peněz a přebytek práce, nyní je tomu naopak,” domnívá se analytik ČSOB Petr Dufek.

„Peníze jsou a stavět není co. A dokonce ani bytová výstavba poháněná boomem celého realitního trhu nepředvádí nijak úctyhodný výkon,“ uvedl.

Mírné snížení důvěry v obchodu

V září se indikátor důvěry v odvětví obchodu oproti srpnu snížil o 1,2 bodu na hodnotu 97,3. Hodnocení současné ekonomické situace podnikatelů v obchodu se snížilo. Důvěra je v obchodě nižší i oproti minulému roku.

„Spotřebitelé vyjadřují vyšší obavy z růstu cen než před rokem. To souvisí i se snížením důvěry podnikatelů v obchodě, kde se hodnocení obchodníků snížilo jak v meziměsíčním, tak i meziročním srovnání,“ připomněla Eva Zamrazilová.

„Vývoj maloobchodu ani očekávané zvyšování mezd v celé ekonomice a klesající nezaměstnanost zatím o obratu k horším výsledkům nenapovídá. Spotřeba se nejspíše ujme hlavní role motoru poptávkové strany ekonomiky a zajistí tak další růst maloobchodních tržeb,“ dodal Petr Dufek.