Západní pobřeží Norska tvoří 1190 fjordů. Krásy přírody ale znesnadňují dopravu. Když chce dnes řidič projet z města Kristiansand na jihu do Trondheimu ve střední části země, potřebuje na to 21 hodin a musí využít sedmi trajektů.

Norské ředitelství silnic Staten vegvesen přišlo s originálním návrhem, jak cestu zrychlit. Fjordy by měl spojit první plovoucí tunel na světě. Tunel by byl zavěšený na obřích plovoucích pontonech, mezi kterými ale zbyde i místo pro průjezd velkých trajektů.

Zevnitř bude tunel vypadat jako každý jiný

Zevnitř bude tunel vypadat jako každý jiný

FOTO: Statens vegvesen

„V rámci přijetí národního plánu dopravy norský parlament potvrdil realizaci projektu souvislé pobřežní dálnice E39 bez trajektů do dvaceti let,“ uvedlo na svém webu Staten vegvesen.

Náklady na úpravu asi 1100 kilometrů dlouhé trasu z Kristiansand do Trondheimu mají vyjít na zhruba 340 miliard norských korun (993 miliard korun).

Plovoucí tunel by se měl u břehů napojit na klasický tunel vyhloubený do skály. Zvažovanou variantou je ale i jeho kombinace s mostem.

Plovoucí tunel by se měl u břehů napojit na klasický tunel vyhloubený do skály. Zvažovanou variantou je ale i jeho kombinace s mostem.

FOTO: Statens vegvesen

Cesta má být o 50 kilometrů kratší a trvat 11 hodin, tedy o deset méně než dnes.  Přes kilometr dlouhé betonové tubusy mají být zavěšené na pontonech v hloubce 20 až 30 metrů pod hladinou. Zevnitř má tunel vypadat jako každý jiný, na vizualizaci jsou vyobrazeno i chodci a cyklista.

Ve hře je i varianta spojení podmořských tunelů a mostů.