Peníze na příspěvek, jehož parametry však MPO zatím blíže nespecifikovalo, mají být čerpané ze Státního fondu životního prostředí. Resort životního prostředí je však proti.

Resort průmyslu na dotaz Novinek nechtěl odpovědět, dokud návrh neprojedná vláda. Podle ministerstva životního prostředí je navrhované šrotovné z dílny ministra Jana Mládka (ČSSD) tři až pět tisíc korun.

Je zvláštní, že MPO bez konzultací s námi navrhuje z prostředků Státního fondu životního prostředí, který spravuje MŽP, utratit 300–500 miliónů korun ročněministr životního prostředí Richard Brabec

„Příspěvky, které by dle návrhu MPO platil náš Státní fond životního prostředí (SFZP), by prokazatelně nebyly vynaloženy efektivně na zlepšení životního prostředí. Omlazení vozového parku by to také nepřineslo. Podle našeho průzkumu by případný příspěvek 3000 korun pro majitele těchto vozidel motivoval pouhých 10 procent respondentů k vyřazení takového auta,” řekl Novinkám ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Argumentuje tím, že stará auta, kterých se šrotovné má podle návrhu MPO týkat, již dnes lidé vyřazují bez náhrady, v průměru kolem 100 tisíc ročně. Dodává, že „podle návrhu MPO by roční náklady SFZP při navrhovaném šrotovném 3000 až 5000 korun činily 300 až 500 miliónů korun, které by bylo možné využít jinak a mnohem efektivněji”.

Chystá vlastní návrh

„Je zvláštní, že MPO bez konzultací s námi navrhuje z prostředků Státního fondu životního prostředí, který spravuje MŽP, utratit 300 až 500 miliónů korun ročně. Je to podobné, jako kdyby MŽP chtělo bez dohody s MPO z jeho programů hradit příspěvky na energetické úspory v NZÚ (Nová zelená úsporám),” dodal Brabec.

„Zároveň ale počítáme s tím, že při přípravách programu pro občany na podporu nákupu vozidel na alternativní pohon připravíme bonifikaci za sešrotování starého auta při nákupu nového auta s tzv. čistým pohonem,” uzavřel ministr.

Ťok: Na šrotovném se asi neshodneme

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) nemá na zavedení šrotovného jednoznačný názor. Jak řekl již minulý týden Právu, když bylo toto opatření zavedeno před lety v Evropě, pomohlo, ale jen na krátký čas.

„Je to taková divná pomoc. Není to úplně dobré a chtělo by to na tom nalézt velkou shodu. Přijít s návrhem na zlepšení vozového parku pomocí šrotovného není tak jednoduché. Myslím, že na takovém opatření musí být velká politická shoda – minimálně v koalici. A té v tuto chvíli nejsme schopni dosáhnout,“ prohlásil ministr.

To není otázka tlaku na lidi, aby si je pořizovali, ale spíše motivace. Těžko k tomu nutit starší lidi.ministr dopravy Dan Ťok

Návrh MPO obsahuje také úvahu o zavedení silniční daně pro všechny osobní vozy.

„To je jedna z myšlenek, kterými se můžeme zaobírat,“ uvedl Ťok. Podle něho je otázka, jakým způsobem zjednodušit výběr časového mýtného. Možnost plošné silniční daně by podle něho byla cesta nejjednodušší. „Ale asi by bylo vhodnější zůstat u dálniční známky, ale té elektronické,“ dodal ministr.

Síť pro elektromobily

Další opatření navrhovaná Mládkem mají podle Ťoka velký potenciál. Jde mj. o vybudování sítě dobíjecích stanic pro elektromobily.

„Na ty dáme přes miliardu z evropských fondů. Dalších dvě až tři sta miliónů pak půjde na rozvoj sítě CNG, tedy zemního plynu a jiných alternativních zdrojů,“ řekl.

Připustil však, že elektromobily jsou spíše pro lidi, kteří mají vztah k životnímu prostředí a k novým technologiím. Sáhnou po nich lidé, kteří budou moci zaplatit vyšší pořizovací cenu, jež se jim vrátí v levnějším provozu.

„To není otázka tlaku na lidi, aby si je pořizovali, ale spíše motivace. Těžko k tomu nutit starší lidi. Je pravda, že na silnicích jezdí hodně starých aut. Je to velký sociální problém. Když uděláte nějaký ostrý krok, tak seberete lidem možnost jezdit autem. A já se ptám, zda je to politicky únosné a zodpovědné,“ řekl ministr.

Šrotovné v Česku nikdy nebylo

Již dříve se uvažovalo o tom, že by lidi k nákupu nového auta motivovalo tzv. šrotovné, tedy příspěvek na nový vůz při vyřazení starého. To však v Česku na rozdíl od okolních zemí, například Německa, nikdy nebylo zavedeno.

Stát naopak vybírá poplatek při registraci vozidel, která neplní alespoň emisní normu Euro 3.

Počet osobních aut v registru vozidel letos za pololetí podle údajů Svazu dovozců automobilů vzrostl o 116 tisíc na 5,275 miliónu. Proti konci roku 2015 se zvýšilo i stáří vozidel ze 14,3 na 14,9 roku.