Hromadnou žalobu vede bývalý britský finanční arbitr Walter Merricks, který za deset let v úřadě vysoudil na finančních institucích miliardy liber odškodného. Argumentuje tím, že každý z několika miliónů zákazníků zaplatil při nákupech ve sledovaném období 16 let navíc až 400 liber (12 700 korun) kvůli poplatkům za platby kartou, které obchodníci promítali do cen. Podle serveru SkyNews by se mohlo ozvat až 40 miliónů poškozených.

KOMENTÁŘE DNE:

Očima Saši Mitrofanova: Stín Akély nad Putinem

„Ceny všeho, co jsme kupovali mezi lety 1992 a 2008, byly vyšší, než měly být, kvůli nezákonnému chování společnosti MasterCard,“ uvedl Merricks.

Ve Velké Británii jde o největší hromadnou žalobu v historii. Opírá se o zákon o ochraně spotřebitele z roku 2015, jenž takové kolektivní odškodné poškozené skupiny zákazníků připouští, napsal The Telegraph.

Visa vyšla vstříc

„S důvody žaloby zásadně nesouhlasíme. Elektronické platby na internetu i v obchodech přinášejí zákazníkům reálnou hodnotu. Chceme zákazníkům, obchodníkům, vládám i bankám poskytovat ještě snadnější a bezpečnější platby,“ uvedla v prohlášení firma MasterCard.

Podle organizátorů žaloby další velká karetní firma Visa souhlasila se snížením poplatků podle doporučení Evropské komise, a proto se nezákonného jednání nedopustila.

Karetní firmy si od obchodníků donedávna účtovaly poplatek jedno až tři procenta z hodnoty transakce. Největší poplatky platí malé obchody, nejmenší řetězce.

EU poplatky omezila

V roce 2014 Evropský soudní dvůr rozhodl, že poplatky, které si MasterCard účtuje, jsou v rozporu s evropským právem. Loni EU stanovila horní hranici pro tzv. mezibankovní poplatky na 0,2 procenta z nákupu debetní kartou a 0,3 procenta z platby kreditní kartou.

Tento limit platí od prosince 2015. Mezibankovní poplatek je ale jen jedním z více poplatků, které obchodník za platbu kartou platí, takže se snížení projevilo jen částečně.