Vývoj vlastního komerčního letadla, které má sloužit nejen pro potřeby rostoucího domácího trhu, jemuž nyní dominují zahraniční hráči, ale i na vývoz, podpořila čínská vláda. ARJ21 má konkurovat modelům firem Embraer a Bombardier. Čína také vyvíjí větší stroj C919, který by měl konkurovat letadlům Airbus a Boeing.

„Čínské nebe poprvé přivítalo osobní letadlo, které vyvinula Čína,“ uvedla společnost COMAC a tuto událost označila za milník.

Letadlo ARJ21, určené pro přepravu zhruba 90 cestujících, získalo od čínského úřadu pro civilní letectví osvědčení o způsobilosti k létání na konci loňského roku. To je o deset let později, než Čína původně plánovala.

Nedostatek technologií i inženýrů

Čína se snaží stát globálním dodavatelem leteckého průmyslu a výrobcem vlastních letadel, avšak její snahy brzdí nezkušenost, nedostatek místních leteckých designérů a inženýrů, stejně jako nedostatek domácích firem s technologií, které by pomohly při řízení projektu, uvedla agentura Reuters. Právě to bylo i příčinou zpoždění při vývoji letadla ARJ21 a je to i důvod, proč se zpožďuje vývoj většího letounu C919.

Společnost COMAC rovněž uvedla, že má na ARJ21 více než 300 objednávek, hlavně od domácích leteckých společností. Motory letadlu dodává divize General Electric a leasingová součást GE si již objednala pět letadel s opcí na dalších 20. Letadlo ale zatím nemá osvědčení způsobilosti k létání od dalších regulátorů, včetně amerického úřadu pro civilní letectví. To mimo jiné znamená, že letadlo zatím mohou provozovat jen aerolinky v Číně nebo v zemích, které uznávají čínský certifikační proces.