Hlavní obsah

Čínský letoun má za sebou první komerční let

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

První čínské komerční letadlo ARJ21 v úterý absolvovalo svůj první komerční let s cestujícími. Regionální letoun, který provozují aerolinky Chengdu Airlines, uskutečnil dvouhodinový let ze západočínského města Čcheng-tu do Šanghaje se 70 cestujícími na palubě. Oznámil to výrobce letadla, čínská státní společnost Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC).

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Letadlo ARJ21 za sebou má první komerční letVideo: Reuters

 
Článek

Vývoj vlastního komerčního letadla, které má sloužit nejen pro potřeby rostoucího domácího trhu, jemuž nyní dominují zahraniční hráči, ale i na vývoz, podpořila čínská vláda. ARJ21 má konkurovat modelům firem Embraer a Bombardier. Čína také vyvíjí větší stroj C919, který by měl konkurovat letadlům Airbus a Boeing.

„Čínské nebe poprvé přivítalo osobní letadlo, které vyvinula Čína,“ uvedla společnost COMAC a tuto událost označila za milník.

Letadlo ARJ21, určené pro přepravu zhruba 90 cestujících, získalo od čínského úřadu pro civilní letectví osvědčení o způsobilosti k létání na konci loňského roku. To je o deset let později, než Čína původně plánovala.

Nedostatek technologií i inženýrů

Čína se snaží stát globálním dodavatelem leteckého průmyslu a výrobcem vlastních letadel, avšak její snahy brzdí nezkušenost, nedostatek místních leteckých designérů a inženýrů, stejně jako nedostatek domácích firem s technologií, které by pomohly při řízení projektu, uvedla agentura Reuters. Právě to bylo i příčinou zpoždění při vývoji letadla ARJ21 a je to i důvod, proč se zpožďuje vývoj většího letounu C919.

Společnost COMAC rovněž uvedla, že má na ARJ21 více než 300 objednávek, hlavně od domácích leteckých společností. Motory letadlu dodává divize General Electric a leasingová součást GE si již objednala pět letadel s opcí na dalších 20. Letadlo ale zatím nemá osvědčení způsobilosti k létání od dalších regulátorů, včetně amerického úřadu pro civilní letectví. To mimo jiné znamená, že letadlo zatím mohou provozovat jen aerolinky v Číně nebo v zemích, které uznávají čínský certifikační proces.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám