Podle nich autoři posudku napsali Ťokovi, že o závěrech studie informoval tendenčně, čistě v neprospěch kamenolomu, a žádají ho, aby vše uvedl na pravou míru.

„Jakožto zpracovatelé posudku nemůžeme souhlasit se současnými jednostrannými výstupy ministerstva dopravy, které označují za jediného viníka sesuvu na dálnici D8 lom Dobkovičky,” napsal podle HN ministrovi ředitel Ústavu struktury a mechaniky hornin při Akademii věd ČR Josef Stemberk a doplnil, že pokud by ministr zůstal u tohoto „tendenčního výkladu, nezbyde než se od tohoto výkladu veřejně distancovat”.

Studií je víc, tvrdí ministerstvo

Stemberk nechtěl o posudku ani o výzvě ministrovi podle listu veřejně mluvit. Ministrův mluvčí Tomáš Neřold uvedl, že Ťok při ohlašování žaloby nemluvil jen o jednom posudku prokazujícím chybu kamenolomu, prý je takových expertiz více. Které to vedle posudku z AV jsou, ale neupřesnil.

Místo sesuvu na dálnici D8 u Dobkoviček na Litoměřicku na snímku z 6. června.

Místo sesuvu na dálnici D8 u Dobkoviček na Litoměřicku na snímku z 6. června.

FOTO: Libor Zavoral, ČTK

Státní organizace Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty podaly na firmu Kámen Zbraslav, která je majitelem lomu, žalobu počátkem června. Stát přitom vychází ze znaleckého posudku, který za viníka sesuvu označil právě kamenolom. Škoda, jejíž náhrady se stát žalobou domáhá, dosahuje podle ministra zhruba miliardu korun. Firma závěry ministerstva odmítla.

Bývalá šéfka úseku kontroly staveb na ŘSD Miloslava Pošvářová podle HN tvrdí, že závěry posudku zná a že lom byl spouštěčem zhroucení svahu, nikoli ale viníkem.