Podnik vyrábí kolová obrněná vozidla Pandur II 8x8 CZ a vyvíjí jejich nové varianty. Vyrábí a upravuje i obrněné kabiny pro střední nákladní automobily Tatra T810 a zajišťuje generální opravy tanků T-72.

„Jedná se o strategickou výrobní kapacitu, která v čase míru bude orientována na export, ale v krizové situaci může plně sloužit potřebám ozbrojených sil ČR,“ uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Dodal, že Tatra stojí znovu velmi silně a dobře na vlastních nohách. „Patří k významným exportně orientovaným firmám, zaměstnává nové lidi, je zde potenciál pro zaměstnanost, což v Moravskoslezském kraji stále není samozřejmost.“

Kromě premiéra se slavnostního otevření závodu zúčastnili i ministři průmyslu a obchodu, zahraničí a obrany. Právě ministr obrany Martin Stropnický (ANO) potvrdil, že česká armáda bude s novou zbrojovkou, první od roku 1993, úzce spolupracovat. „Nevidím důvod, proč bychom soutěžili nákladní vozy, když se v České republice vyrábějí jedny z nejlepších vůbec,“ poukázal Stropnický.

Bohuslav Sobotka na otevírání nového závodu v Kopřivnici

Bohuslav Sobotka na otevírání nového závodu v Kopřivnici

FOTO: Jaroslav Ožana, ČTK

Od TDV by mohla armáda podle ministra obrany odebírat nejen 20 kusů pandurů se zvláštní výbavou, které už jsou dohodnuty, ale nové vojenské tatry či speciální vozidlo Titus, které je zkonstruováno na podvozku Tatry „To je docela unikátní vozidlo na vysoké úrovni, které si myslím má budoucnost,“ upozornil Stropnický.

TDV patří stejně jako Tatra Trucks českým podnikatelům Jaroslavu Strnadovi a René Materovi. Ve svém portfoliu má několik programů: produkci nových kolových i pásových vozidel na moderních podvozcích včetně jejich servisu a životního cyklu, jejich generální opravy a modernizace a také výrobu a úpravy obrněných kabin pro střední nákladní automobil Tatra T810. V rámci podniku funguje i servisní středisko pro vojenská vozidla LR Defender.

V podniku, který má rozlohu 15 tisíc metrů čtverečních, dnes pracuje přes 60 lidí, cílový stav je okolo 200. Podle spolumajitele automobilky Tatra Trucks Strnada mohla firma postavit a zprovoznit TDV díky strategické spolupráci s koncernem General Dynamics European Land Systems a dalšími zahraničními partnery. Investice do TDV byla 192 miliónů korun.

Dají práci i horníkům

Podle premiéra Sobotky je kopřivnická Tatra jednou z možností pro případně propuštěné horníky z OKD, která je v insolvenci. „Tatra zvažuje možnosti uplatnění některých lidí, kteří by z OKD odcházeli, bude samozřejmě záležet na jejich kvalifikaci a ochotě v Tatře pracovat. Jsem ale rád, že to může být další střípek do mozaiky vytváření alternativních pracovních míst v Moravskoslezském kraji,“ poznamenal předseda vlády.

Předseda představenstva Tatry Trucks Petr Rusek uvedl, že firmu limitují v této chvíli dvě věci: stroje a lidé. „U nás pracuje každý, kdo má zdravou hlavu, zdravé ruce a chce pracovat. Neumíme zaměstnat někoho, kdo nechce pracovat,“ poznamenal.