Hlavními důvody, proč v hypermarketech a supermarketech řetězců nakupuje téměř devět z deseti domácností, je široký sortiment, akční slevy a příhodná poloha s možností parkování.

„Překvapivě pouze pro šest procent domácností je při výběru nákupního místa důležitá přítomnost českého či regionálního zboží. Naproti tomu zboží v akcích označilo za rozhodující faktor 43 procent dotázaných,“ uvedl Zdeněk Skála z GfK Czech.

Letáky s akčními nabídkami potravin, které lidé dostávají od obchodních řetězců do schránek svých domovů, se při nákupech řídí sedm z deseti domácností. Příliš nerozhoduje, jestli jde o lidi v produktivním věku či o důchodce, ani jejich vzdělání. Podle letáků dokonce nakupuje  i 64 procent vysokoškoláků, kteří přitom zpravidla patří mezi lidi s vysokými příjmy.

Kontroverzní novela

Menší prodejny nejsou schopny nabídnout zákazníkům tak nízké ceny jako obchodní řetězce. Těm se totiž daří získávat od dodavatelů zboží podstatně laciněji – i s využitím některých nekalých praktik. Zákon o významné tržní síle, který jim má bránit, není dostatečně účinný. Vláda proto předložila jeho novelu, jejíž druhé čtení měla ve středu na programu Sněmovna. Po dlouhé diskuzi však musela projednávání novely přerušit.

Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) návrh novely zcela zásadně omezuje možnost obchodníka vyjednat slevu a tu pak nabídnout zákazníkům.  „Zpřísnění regulace povede k tomu, že z pultů zmizí zboží v akcích, které domácnosti jmenují jako jeden ze tří hlavních důvodů, proč v daném místě nakupují. Na naše výzvy, aby došlo k úpravě vládního návrhu, ale premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) ani ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) nereagují,“ kritizuje prezidentka SOCR Marta Nováková.

Řetězce si stěžují i na navrhovanou výši pokut. Nově by se totiž mohly vyšplhat až na desetinu jejich tržeb.