Hlavní obsah

Skandál prý VW může stát až 35 miliard eur i prvenství na trhu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Skandál kolem falšování testů emisí bude německý automobilový koncern Volkswagen podle analytiků pravděpodobně stát desítky miliard eur. Marc-Rene Tonn ze společnosti Warburg Research například odhaduje, že náklady na pokuty, právní spory a svolávání automobilů by mohly překročit 35 miliard eur (950 miliard korun).

Foto: Gillian Flaccus, ČTK/AP

Testovací centrum Volkswagenu v Kalifornii

Článek

Analytici také předpokládají, že skandál bude mít negativní dopad na prodej automobilky a poškodí její pověst. Volkswagen si tak zřejmě nedokáže udržet nedávno získanou pozici největšího prodejce aut na světě, píše agentura AP.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku, a hrozí pokutou až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard korun). Podle Tonna však bude pokuta pravděpodobně nižší, pokud bude firma s úřady spolupracovat. Mohla by tak prý činit zhruba 14 miliard dolarů.

Pokuty hrozí i v dalších zemích

Volkswagen navíc čelí žalobám ze strany jednotlivých amerických států a okresů. Pokuty mu hrozí také v dalších zemích, ve kterých automobily umožňující falšování testů prodával.

Automobilka přiznala, že software umožňující manipulovat s testy emisí instalovala po celém světě do zhruba 11 miliónů aut, včetně 1,2 miliónu vozů české divize Škoda Auto. V Evropské unii se skandál podle informací listu Handelsblatt týká osmi miliónů vozů.

VW může opět předehnat Toyota

Analytici předpokládají, že skandál bude mít výrazný dopad na zisky Volkswagenu. Automobilka již oznámila, že si ve třetím čtvrtletí dala na náklady spojené se skandálem stranou 6,5 miliardy eur.

Německý analytik automobilového průmyslu Ferdinand Dudenhöffer předpokládá, že celosvětový prodej Volkswagenu by v příštím roce mohl klesnout až o deset procent. Podle Dudenhöffera se tak Volkswagenu nepodaří udržet vedoucí pozici na světovém trhu, o kterou v letošním prvním pololetí připravil japonského konkurenta Toyotu.

Jak Volkswagen podváděl

Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.

Skandál rovněž těžce zasáhl akcie Volkswagenu, jejichž cena se propadla o zhruba 40 procent. Tržní hodnota koncernu se tak snížila asi o 30 miliard eur. Podle společnosti Brand Finance navíc skandál vedl k poklesu hodnoty značky Volkswagen o zhruba deset miliard dolarů z dříve odhadovaných 31 miliard dolarů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám