Ve čtvrtek těsně před 10.30 hod. se na Twitteru objevila následující zpráva: „Izraelské letectvo bombarduje syrská letiště, aby zabránilo dodávce sovětských zbraní syrské armádě.“

Naštěstí se nejednalo o současný válečný konflikt na Blízkém východě, ale o odkaz k 40. výročí od vypuknutí Jomkipurské války mezi Izraelem na jedné a SýriíEgyptem na druhé straně, připomíná na svém serveru izraelský deník Haaretz.

Paniku na burze navíc podpořil fakt, že zpráva pocházela přímo od izraelské armády. Prakticky vzápětí zdražila severomořská ropa typu Brent o jeden dolar. Trhy totiž reagují na politické informace velmi rychle. Po poledni už činil nárůst skoro tři dolary na téměř 112 dolarů, což byla nejvyšší říjnová hodnota.

Sílící role sociálních médií

Ceny ropy zůstaly na vyšších pozicích, mimo jiné i kvůli naději na vyřešení dluhových problémů v USA, přestože zprávu uvedl na pravou míru mluvčí izraelské armády Peter Lerner. „Byla to pochopitelně součást naší série k výročí Jomkipurské války, kterou zveřejňujeme na Twitteru. Fakta jsou tam a jsou snadno čitelná. Bylo to zřejmé ze samotného tweetu.“

Tato událost tak jen dokládá, jak sociální média sehrávají stále významnější roli na finančních a komoditních trzích a podílejí se na výkyvech v této sféře.

V dubnu hackeři vypustili rovněž přes Twitter do světa zprávu, že došlo ke dvěma explozím v Bílém domě, při nich byl zraněn americký prezident Barack Obama. Americký akciový trh v této souvislosti vykázal citelný pokles. V tomto případě se samozřejmě jednalo o záměrnou mystifikaci, nikoli o nepochopení.