„V minulém týdnu jsme podali podnět České obchodní inspekci, která nad dodržováním zákona o spotřebitelském úvěru dohlíží, a zvažujeme i trestní oznámení,“ sdělil právní poradce sdružení Miloš Borovička.

Zájemci o úvěr se po vytočení běžného telefonního čísla z inzerce v denním tisku dovolají do call centra, kde se dozvědí, že na požadovaný úvěr nárok nemají, ale zároveň jim operátor předá kontakt na investora, který jim údajně peníze půjčí. Toto číslo ale již patří mezi vysoce tarifikované linky a začínající volání na ně je zpoplatněno částkou 95 korun za minutu.

Operátoři pak podle sdružení pod různými záminkami udržují volajícího na lince až několik hodin a volajícího opakovaně ujišťují, že jim bude hovorné později vráceno. Částky dosahující až několika tisíc korun se ale nikdy nedočkají.

Situaci mohou podle sdružení ovlivnit i sami telefonní operátoři, kteří čísla přidělují. „Mají vlastní kodex, na jehož základě lze předražené linky určené k uzavírání půjček jednoduše zakázat,“ připomněl Borovička. Podle něj je nejlepší obranou vyhnout se při žádosti o úvěr jakémukoli telefonnímu číslu začínajícímu trojčíslím 900.