Radim Jančura v Otázkách Václava Moravce k trase Praha - Ostrava uvedl: „Redukce bude. O tom jsem přesvědčen. Příští rok odvezeme 1,5 miliónu cestujících.“ Podle něj ale cestujících nepřibývá, protože kdo chtěl přejít z auta na železnici, to už udělal, když začalo jezdit pendolino.

„Jsem přesvědčen, že někdo bude muset odejít, a to je ten, kdo prodělává nejvíce a to jsou pendolina,“ řekl Jančura.

Příjezd vlaku RegioJet do Prahy

Příjezd vlaku RegioJet do Prahy

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Leoš Novotný, jehož LeoExpress vstoupil do soutěže jako poslední, si myslí, že ani on neodejde, protože se snaží jezdit co nejlevněji. Podle něj se snažil projekt nastavit tak, aby se obešel bez dotací. „My do toho jdeme s tím, že budeme na vítězné straně. Koncept je postaven na nejnižších provozních cenách, je to třetina ceny pendolina a polovina ceny vlaku taženého lokomotivou.“ Druhou variantu používá RegioJet.

„Bod zvratu je u nás 60 pasažérů ve vlaku, u konkurence 100 až 140 cestujících,“ dodal ještě Novotný s tím, že se inspiruje u Virgin Trains a Eurostar a plánuje třeba, aby ranní spojení byla levnější.

Petr Žaluda v Otázkách Václava Moravce

Petr Žaluda v Otázkách Václava Moravce

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Podle Petra Žaludy, ředitele Českých drah, mají dráhy letos nárůst počtu cestujících: "Kdyby tomu nebylo na trase Praha Ostrava, tak by se to na celkových výsledcích projevilo." Podle něj navíc v nezávislém testu jednoho českého serveru bylo pendolino vyhodnoceno jako nejlepší. „Pořád máme na trase dvojnásobek spojů,“ dodal ještě. I Novotný ale naznačil, že ČD nejezdí na trase nejúsporněji.

 

FOTO: Milan Vojtek, Právo

Jančura přiznal, že na trase prodělává: „My jsme prodělali za letošní rok 30 až 50 miliónů korun.“ Uvedl však, že kdyby dostal odškodnění za údajně „predátorské ceny Českých drah“, bude v zisku. Přiznal též, že jeho spoje nejsou plně obsazené: „Nemáme stoprocentní obsazenost, máme ji asi osmdesát procent.“

Tvrzení o predátorských cenách ČD odmítl Žaluda, protože jízdné v pendolinu je vyšší, podle ČT se pohybuje mezi 320 a 495 korunami, zatímco RegioJet prodává jízdenky za 190 až 295 korun. Žaluda Jančurovi navíc řekl, že ceny si stanovil on sám, takže nemá proč si stěžovat.

Soukromí dopravci mají zájem jen o výdělečné trasy

Oba se poté začali hádat ohledně ceny na soutěžené trase Olomouc Krnov. Obvinil ČD, že jezdí na trase za 212 korun na kilometr, zatímco on za 186. Žaluda mu ale tvrdil, že letos dostává ČD na trase 156 korun na kilometr. Jančura ale chtěl stále srovnávat čísla z roku 2010. Jančura dokonce chtěl vsadit svůj stošedesátitisícový plat proti miliónovému Žaludovu, ale Žaluda na to nepřistoupil. Navíc dodal, že on milión nebere.

V následujících týdnech vyhlásí LEO Express další vlnu náboru.

LEO Express

FOTO: archiv LEO EXPRESS

Do hádky Leoš Novotný nevstoupil, ale dal najevo, co chtějí soukromí dopravci. Na tratích, o které mají zájem, je nechat soutěžit mezi sebou s tím, že by tam dráhy nemohly čerpat z dotací: „Jinde, kde nemáme zájem jezdit, protože tam není proud, musí se stát rozhodnout, jak to bude řešit.“ Uvedl, že udržování vlakových spojení je mnohdy jen z historických důvodů a že by se tam mohly zavést autobusy, které jsou levnější, nebo by se podle něj v případě neprovozování veřejné dopravy měli lidem vyplácet dotace. Oba odmítli, že v případě odstoupení ČD z tras, o něž mají zájem, mohly narůst jejich ceny, protože by soutěžili mezi sebou.

Všichni se ale shodli, že by bylo potřeba ustavit nezávislý regulační orgán, protože ministerstvo dopravy jím být nemůže, neboť zřizuje České dráhy. Důležité to podle nich je pro případ, aby si mohli cestující kupovat jízdenku na trasu a volit pak vlak podle potřeby bez ohledu na to, kdo jej provozuje.