Český Aeroholding, který je mateřskou společností ČSA, začátkem listopadu rozeslal výzvu padesátce největších leteckých společností, aby se do konce měsíce vyjádřily, zda se budou o českého národního dopravce ucházet.

„Česká vláda je poctěna zájmem těchto investorů, protože se bezpochyby jedná o významné přední seriózní společnosti v oboru letecké dopravy,“ uvedl ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09). Zopakoval, že vládě při privatizaci národního dopravce šlo o vstup strategického partnera z oboru, nikoli o prodej ČSA finančnímu investorovi.

Něco za něco

Součástí snahy o privatizaci ČSA bude podle Kalouska vyřešení sporů se společností Travel Service, která si opakovaně stěžovala na nerovné podmínky na českém trhu. Travel Service na základě dohody stáhne žaloby za zhruba 2,5 miliardy korun. Na oplátku od léta příštího roku přestane dceřiná společnost státního Českého Aeroholdingu, Holidays Czech Airlines, která je největším konkurentem Travel Servisu v Česku, provozovat charterové lety.

Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule. To ale bylo v pololetí v minusu přes 700 miliónů korun. Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.