Hlavní obsah

Student Agency dostala šestimiliónovou pokutu za to, že jezdila pod cenou

Novinky, pit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brno
Aktualizováno

Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vyměřil společnosti Student Agency pokutu ve výši šest miliónů korun. Důvodem je podle ÚOHS skutečnost, že v roce 2007 jezdila mezi Prahou a Brnem autobusy pod cenou. Informaci Novinkám sdělil mluvčí firmy Aleš Ondrůj s tím, že Student Agency s rozhodnutím nesouhlasí a chce se odvolat.

Článek

„Student Agency s tímto rozhodnutím ÚOHS nesouhlasí, ale považuje ho za precedent, který říká, že větší operátor (dominantní dopravce) nemůže na vstup dalších subjektů na trh reagovat úpravou ceny,“ uvedl Ondrůj.

Celá záležitost má počátek v roce 2007, kdy se společnost Asiana obrátila na ÚOHS kvůli tomu, že po jejím vstupu na tuto linku zlevnila Student Agency ceny kreditových jízdenek na 50 korun. Podle jednatele Asiany Alexeje Litvina šlo o podnákladovou cenu. Jak připomněl Ondrůj, cena jízdného od společnosti Asiana byla rovněž 50 korun. Student Agency podle něj použila naprosto běžný nástroj, tedy akční cenu pro určitý typ zákazníků, jimiž byli majitelé kreditních karet.

ÚOHS po více než dvou letech rozhodl, že Student Agency jako tzv. cenový dominátor neměla právo nabídnout zákazníkům jízdenky také za 50 korun. „Rozhodnutí antimonopolního úřadu je nesmyslné, namísto ochrany volné soutěže přijal úřední rozhodnutí, kterým ovlivnil obchodní spor mezi dvěma konkurenty,“ připomněl Ondrůj s tím, že spoje Asiany nebyly úspěšné a linku společnost nakonec loni opustila.

Rozhodnutí úřadu otevírá vstup na železnici

"Toto rozhodnutí jde proti zájmům cestujících, kteří profitují z konkurenčního boje a omezí možnost nabízení akčních cen. Budeme požadovat, aby stejným metrem úřad posuzoval i dopravce, kteří nabízejí podobné obchodní nabídky či jiné relační slevy," říká Radim Jančura, majitel Student Agency. Podle něj byla linka do Brna navíc po celou dobu zisková, takže rozhodně nešlo o podnákladový režim.

Úřad řešil celý případ nezvykle dlouho. Podle Ondrůje se ale dopustil řady neodborností, například nechtěl vést dokazování, špatně vymezil relevantní trh, když do něj vůbec nezahrnul vlakové spojení mezi Prahou a Brnem, kde České dráhy rovněž nabízely akční slevy.

"České dráhy nabízely jízdné za 35 korun, ale to úřad nevzal vůbec v potaz," informoval Ondrůj. "Toto rozhodnutí nám de facto otevírá cestu na železnici. Budeme se moci opřít o garanci toho, že na nás nikdo nebude moci zaútočit nižší cenou. ÚOHS tímto de facto nařizuje Českým drahám zrušit nabídky typu eLiška na trase, na kterou vstupujeme my jako nový operátor,“ říká Jančura.

Predátorské ceny

Podle vyjádření ÚOHS však společnost Student Agency používala v období od 1. prosince 2007 do 1. března 2008 nepřiměřeně nízké, tzv. predátorské ceny, za účelem vytlačení konkurence z trhu.

„Ceny kreditových jízdenek, které Student Agency skutečně účtovala ve sledovaném období na trase Praha-Brno a zpět u konkurenčních spojů, byly podle zjištění ÚOHS nižší než průměrné měsíční celkové náklady Student Agency na jednoho přepraveného cestujícího na těchto spojích. Podnákladové ceny tak pro společnost znamenaly dočasnou ztrátu,“ uvádí ve zprávě ÚOHS. Společnost Asiana z tohoto důvodu intenzivnímu tlaku nedokázala čelit a trh následně opustila.

Reklama

Výběr článků

Načítám