Podle pokynů by si měli schůzku smluvit na odpoledne po 15. hodině a v rozmezí maximálně tří hodin. Pošťáci za práci večer mají speciální příplatky. Mnozí si ji ale zřejmě ulehčují a uvádějí někdy dlouhé rozmezí, případně si schůzky smlouvají na dopoledne. Tedy v době, kdy stejně domácnosti navštěvují s poštou.

"Jak jsme zjistili, že ne ve všech obvodech byly letáky vyplněny správně. Buď tam nebyly údaje, nebo tam byl nepřiměřeně dlouhý interval. Komisaři na takových místech roznesou letáky znovu," uvedla manažerka České pošty pro sčítání Iveta Rybáková. Podle ní se problémy objevily třeba na Mělnicku nebo Břeclavsku. Dopolední či příliš dlouhé termíny se ale objevily i na mnoha místech v Praze.

Komisaři, kteří mají lidem předat sčítací formuláře, navštěvují domácnosti od 7. března. Někteří ale ve smluvený termín nepřišli. Rybáková vysvětlila, že se objevily organizační problémy s manipulací s formuláři, proto komisaři některé domácnosti nenavštívili, ač na ně lidé čekali.

Dalším důvodem může být třeba nemoc komisaře. Pak na něj lidé čekají marně. Komisař si poté smluví náhradní termín, který ale bude stále brán za první termín.

Podle mluvčího projektu Ondřeje Kubaly komplikace neohrožují samotný projekt, spíš jsou nepohodlné pro občany.

Call centrum nestíhá

Lidé s problémy s letáky volají na call centrum, to ale nápor nezvládá. Pošta linku o 15 procent posílila a zvažuje, jak technicky tuto službu lépe vyřešit. Na call centrum se lidé mají obracet v případě, že se se jim ani na druhý pokus nehodí termín, který sčítací komisař navrhne. Pak si právě v centru mají smluvit termín, který jim vyhovuje.

"Průměrná doba hovoru jsou dvě minuty," uvedla pro Novinky mluvčí České pošty Marta Selicharová s tím, že současný počet 45 operátorů lze navýšit až na 80.

Podle informací České pošty se v úterý na linku 800 87 97 02 snažilo dovolat 60 000 lidí. Operátoři jich byli schopni obsloužit šest tisíc.