Hlavní obsah
 

Záchranáři v Praze mají nové vozy, plánují i sanitku pro nakažlivé pacienty

Pražská zdravotnická záchranná služba (ZZS) má nové speciální vozy. Jsou jimi výkonnější tahač pro zdravotnický kamion Golem a druhý zdravotnický vůz Atego, který bude sloužit pro mimořádné situace a evakuace nemocnic. V souvislosti s šířící se nákazou koronaviru plánují záchranáři nakoupit také speciální sanitky pro převoz pacientů s vysoce infekční nákazou.

 
Záchranáři v Praze mají nové vozy, plánují i sanitku pro nakažlivé pacienty

Golem slouží k řešení krizových situací a velkých akcí, při rozložení totiž umožňuje na místě ošetřit až 12 pacientů na lůžkách intenzivní péče. Golem ale váží 26 tun, a tak bylo podle ředitele záchranářů Petra Koloucha na čase jeho 10 let starý tahač vyměnit.

Tahač, který vyšel na zhruba pět milionů korun, má náhon na všechna kola, takže podle ředitele zvládne i obtížný terén.

Nový vůz Atego za zhruba čtyři miliony korun doplní starší model stejného typu. Desetimetrové vozidlo umožní přepravit až 12 pacientů na nosítkách nebo až tři na nemocničních lůžkách.

„Při případné evakuaci z nemocnice můžeme převézt kriticky nemocné pacienty přímo na jejich originálních postelích i se všemi přístroji, takže nebude nutné s nimi jinak hýbat. Minimalizujeme tím riziko zhoršení stavu při transportu,“ vysvětluje výhodu nového vozu ředitel Kalouch.

Nový vůz Atego převeze až 12 ležících pacientů najednou

Foto: Novinky

Kolouch uvedl, že v souvislosti s děním kolem koronaviru ZZS požádala město o pořízení speciální sanitky pro převoz pacienta s vysoce nakažlivou infekcí.

„Ve světle koronaviru a globálního cestování musíme být připraveni i na převoz infekčně nakažených pacientů. Koupíme proto vozidlo s filtračně ventilační jednotkou, která ochrání nejen pacienta, ale i personál před další nákazou,“ potvrzuje plán náměstek primátora pro bezpečnost Petr Hlubuček (STAN).

Tyto převozy nyní pro záchranáře zajišťuje soukromá firma, vlastní vůz by však mohl v některých případech podle Koloucha urychlit pomoc pacientovi i o desítky minut. Se soukromou firmou však plánuje i nadále spolupracovat.

Za běžných okolností by potom vůz fungoval jako normální sanitka. Jeho pořízení podpořila kromě náměstka Hlubučka také radní pro zdravotnictví Milena Johnová (Praha Sobě). "Pevně věřím, že se nám podaří na vůz vyčlenit v rozpočtu peníze," řekla Johnová.

Ředitel pražské záchranné služby Petr Kolouch slavnostně předává svým zaměstnancům klíče od nových vozů

Foto: Novinky

Záchranná služba také průběžně obměňuje sanitky. Podle strategie rozvoje, kterou loni schválila pražská rada, se má z vozového parku ZZS obnovit v loňském a letošním roce 15 sanitek, v příštím roce deset. Na konci roku 2021 by měli záchranáři jezdit 80 sanitami, které budou maximálně šest let staré.

Pražská záchranná služba má více než 20 výjezdových základen a přibudou další. Město také plánuje stavbu nového sídla administrativy a dispečinku, a to zřejmě na Střížkově.

Roční rozpočet organizace je zhruba půl miliardy korun. Loni záchranáři řešili loni 128.238 případů, o 759 méně než předloni. Dispečeři přijali loni 209.000 volání na tísňové linky.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků