Hlavní obsah
Odstavené soupravy v Depu kolových vozidel v pražských Záběhlicích Foto: Ondřej Deml, ČTK

Žabotlamy definitivně skončí 10. srpna

Žabotlam, pantograf či panťák, jak se lidově přezdívá jednotkám řady 451, respektive 452, dojezdí definitivně v pátek 10. srpna. Okamžik, který milovníci železnice očekávali řadu týdnů, nakonec direktivně stanovily České dráhy, pro něž poslední souprava jezdí na lince S41 mezi pražskou Libní a Roztokami u Prahy.

Odstavené soupravy v Depu kolových vozidel v pražských Záběhlicích Foto: Ondřej Deml, ČTK
Žabotlamy definitivně skončí 10. srpna

Elektrická jednotka z 60. let, která několikanásobně překonala původně plánovanou životnost, se den po ukončení pravidelného provozu přesune z Libně do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově.

Legendární pantografy čekají na pražském pohřebišti na poslední cestu. Dosluhují poslední tři vlaky

Video: Novinky

Kabina strojvedoucího.

Foto: Ondřej Deml, ČTK

Tam ji doprovodí další z muzeálních pantografů, který pro tuto příležitost přijede v pátek do Prahy ze Šumperka coby zvláštní vlak. Na obě cesty lze koupit speciální jízdenku.

Poslední provozovaná souprava na trati mezi Libní a Roztokami u Prahy

Foto: Ondřej Deml, ČTK

Žabotlamy, které byly mnoho let synonymem pražské příměstské dopravy, si absolutorium vysloužily svou částečně nízkopodlažní koncepcí, dobrým zrychlením a jednoduchou údržbou. Po roce 2000 je postupně nahradily jednotky 471 CityElefant.

Interiér soupravy

Foto: Ondřej Deml, ČTK

Detail světla

Foto: Ondřej Deml, ČTK

České dráhy hodlají dočasně linku S41 obsluhovat motorovými RegioNovami a případně uvažují o pořízení nových souprav. O provoz linky po roce 2019 však mají zájem i soukromí dopravci.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků