Článek
Podle pojistitelů je v České republice kolem 850 tisíc registrovaných vozidel bez povinného ručení. "Je to největší změna v oblasti povinného ručení od roku 2000," řekl výkonný o chystaném zpoplatnění vozidel bez povinného ručení ředitel ČKP Jakub Hradec.
Vzhledem k tomu, že takováto vozidla způsobí ročně kolem pěti tisíc nehod a škodu kolem půl miliardy korun, rozhodli se pojistitelé zasáhnout. Úspěšnost vymáhání pohledávek ze škod způsobených nepojištěnými vozidly totiž činí přitom pouze kolem 30 procent a závazky garančního fondu již narostly na 2,7 miliardy korun.
Inspirace zahraniční praxí
Přinutit všechny řidiče k placení povinného ručení se v tuzemsku doposud nepodařilo ani přes zpřísňování sankcí. Například za provozování nepojištěného vozidla může být pokuta až 40 tisíc korun. Povinné příspěvky do garančního fondu patří k v Evropě k velmi účinným metodám. Fungují například ve Finsku a Švédsku, kde se počet nepojištěných vozidel pohybuje pod hranicí procenta. V České republice je registrováno 7 miliónů motorových vozidel.
Příklady denních povinných příspěvků do garančního fondu od 1. ledna 2009 | |
---|---|
Motocykl s objemem válců do 350 ccm | 20 Kč |
Motocykl s objemem válců nad 350 ccm | 30 Kč |
Osobní automobil s objemem válců do 1850 ccm | 50 Kč |
Traktor | 60 Kč |
Osobní automobil s objemem válců nad 1850 ccm | 70 Kč |
Autobus | 160 Kč |
Tahač | 300 Kč |
Která vozidla jsou nepojištěná, vyplývá z porovnání Centrální databáze vozidel a databáze pojištěných vozidel. Vlastníky a provozovatele nepojištěných vozidel vyzve počátkem příštího roku ČKP písemně k úhradě. Vyhnout se placení příspěvku do garančního fondu bude možné úhradou povinného ručení nebo vyřazením nepoužívaného vozidla z registru vozidel. Příspěvek do garančního fondu ale nenahrazuje povinné ručení, připomněl Hradec.