Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Jan Handrejch, Právo

Výrobce obrněnců je ve sporu s obranou

Přeloučský výrobce obrněných vozů, firma SVOS, chce od ministerstva obrany vysoudit omluvu, protože úřad měl prý poničit dobré jméno firmy v zahraničí.

Ilustrační foto Foto: Jan Handrejch, Právo
Výrobce obrněnců je ve sporu s obranou

Obrana letos v létě odstoupila od smlouvy se SVOS na dodání čtyř obrněných vozů Perun za 94,5 milionu korun pro 601. skupinu speciálních sil z Prostějova. Svůj krok ministerstvo odůvodnilo tím, že obrněnce neprošly vojskovými zkouškami a nesplnily 85 procent požadavků.

Firma to označila za nesmysl a tvrdí, že splnili všechny smluvní podmínky, což dokázaly kontrolní zkoušky. Podle společnosti vojskové zkoušky proběhly proti všem předpisům a za nestandardních okolností. A podala proto na ministerstvo dvě žaloby: na ochranu osobnosti a na neplnění smlouvy.

Nesplnitelné požadavky

„Chceme, aby se nám ministerstvo obrany omluvilo, protože došlo k poškození našeho dobrého jména u zahraničních partnerů,“ řekl ve čtvrtek generální ředitel firmy Jaroslav Černý.

Ministerstvo si za svým postupem stojí a nařčení výrobce odmítá. „Na našem postoji nemáme důvod cokoliv měnit. Proběhly vojskové zkoušky, dokonce prodloužené, kterými vozidlo Perun neprošlo. Proto ministerstvo následně odstoupilo od smlouvy. Chce-li se společnost soudit, je to její právo. Nechť tedy rozhodne soud,“ řek Právu mluvčí obrany Jan Pejšek.

Právní zástupce firmy Michal Pacovský uvedl, že obrana se během zkoušek dopustila desítek pochybení proti smlouvě i vlastním předpisům. Jedním z pochybení podle něj bylo to, že členy komise byli pouze prostějovští vojáci a nikdo z ministerstva a dalších institucí, jak to nařizují předpisy.

Proti smlouvě byl podle něj požadavek komise, aby zbraně lafetované na autě měly 50procentní úspěšnost v přesnosti. „Když jsme je žádali, aby doložili, o co opírají takovýto požadavek, který nebyl ani smluvně požadován, tak pouze odpověděli, že to vychází ze selského rozumu,“ řekl Pacovský. Firma proto požádala výrobce kulometu, jaká je běžně dosažitelná přesnost zbraně, a ten ji odepsal, že 20 procent.

Služební cesta za konkurencí

Firma také argumentuje, že armáda jim dodala kritéria hodnocení den před zkouškami, přitom to mělo být o 300 dní dříve. A také jim ministerstvo odmítlo poslat závěrečnou zprávu zkoušek s odůvodněním, že by tak firma „získala ve sporu neoprávněné výhody“.

Za zarážející považuje Pacovský fakt, že velení 601. skupiny speciálních sil v době zkoušek vyslalo dva členy komise na služební cestu k anglické konkurenční firmě Supacat.

„Týden po zahájení vojskových zkoušek se vrátili z této cesty a jako mávnutím kouzelného proutku se začaly ukazovat problémy,“ řekl Pacovský. Generální štáb na čtvrteční dotaz, co vojáci v Británii dělali a na čí rozkaz, neodpověděl.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků