Hlavní obsah

Vodní nádrž Gabčíkovo dostane nová vrata o hmotnosti 1200 tun. Vyrábí se v Praze

Novinky, Kristýna Léblová, kk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Přehradní nádrž Gabčíkovo na Slovensku prochází už od poloviny loňského roku rekonstrukcí. Její součástí je i výměna moderních dolních vrat. Ty se vyrábí v Praze v Horních Počernicích. V následující reportáži uvidíte, jak jedna z největších vrat v Evropě vznikají.

Vodní nádrž Gabčíkovo dostane nová vrata o hmotnosti 1200 tun. Vyrábí se v PrazeVideo: Novinky

 
Článek

Se svou hmotností 1200 tun překonávají vrata z Prahy i ta z Panamského průplavu. Nic většího v počernické hale ještě nevyráběli. Vrata jsou velká 36x22 metrů, což je zhruba polovina fotbalového hřiště. Tloušťka je dva metry.

Důvodem rekonstrukce je konec životnosti stávajících vrat. Nová jsou ve výrobě od počátku minulého roku a dokončena by měla být zhruba v červnu letošního roku.

„Je to 16 dílů. Nejtěžší díl váží 107 tun. Na stavbě se jednotlivé díly svaří do jednoho celku. Geometrická přesnost je pro nás alfou a omegou, aby se všechny díly zasunuly do sebe. Do sebe zandáváme třeba díl 93 tun a 107 tun a musí to prostě pasovat, takže alfou a omegou je pro nás geometrická přesnost a druhá věc, která je možná ještě důležitější, je kvalita svařování,“ popsal okolnosti výroby Jiří Zima, mistr na dílnách ocelové konstrukce Metrostavu.

„Protože jeřáby nám nestačí, tak veškeré tyto věci posouváme a různě s nimi manipulujeme hydraulikou a samotný vývoz bude fungovat tak, že vrata se nadzvednou hydraulikou, vyndáme pomocné rošty a pod samotný díl vrat najede kamion, speciální podvozek, který nám část těch vrat vyveze,“ doplnil Zima k náročné přepravě a manipulaci s kolosem.

Foto: archiv Metrostavu

Na Slovensku vrata dosloužila.

Kontrola, zda vrata opravdu zvládnou nápory, je několikanásobná. Od magnetické zkoušky, NDT zkoušky, ultrazvuku až k vizuální zkoušce.

Celkové náklady celého projektu činí 3,75 miliardy korun. Vrata by se měla instalovat během letošního června.

Vodní dílo se nachází na Dunaji v Bratislavě a v Trnavském kraji těsně na hranici s Maďarskem. Součástí je i vodní elektrárna postavená zhruba jeden kilometr od obce Gabčíkovo, po které nádrž převzala své jméno. Nádrž má rozlohu 46 km² a leží v nadmořské výšce 131 m.

Foto: archiv Metrostavu

Rekonstrukce začala loni na jaře.

Stavba přehrady začala už v roce 1976, jednalo se o společný projekt Československa a Maďarska. Cílem stavby bylo zabránit záplavám a zlepšit splavnost Dunaje. Se stavbou bylo spojeno mnoho komplikací a konfliktů jak ze strany Maďarska, tak ekologických aktivistů. V roce 1991 nakonec přehradu, která byla už z 90 procent hotová, vzalo Československo na sebe, Maďaři svou část projektu Nagymaros nakonec nerealizovali. Slovenská část byla dokončena v roce 1992.

Reklama

Výběr článků

Načítám