Článek
„Tím nejrychlejším, co můžeme pro pacienty udělat, je příkaz ministerstvem přímo řízeným nemocnicím, aby pacienta od záchranky přijalo vždy to zařízení, kam to má záchranka s akutním pacientem nejblíže,” uvedl před jednáním ministr Svatopluk Němeček (ČSSD).
Pomoci novému nařízení má oživený elektronický systém, podobný chatu, do kterého budou všechny nemocnice psát aktuální stav svých akutních lůžek. „Domluvili jsme se s nemocnicemi, že od teď budou zdokonalený systém používat všechny. To by mělo předejít i případným kolizím a nedorozuměním s převozem,“ doufá Vymazal.
Tato elektronická komunikace už sice existuje dlouho, ale polovina pražských zdravotnických zařízení ji prostě nepoužívala.
Urgentní příjmy
Ministerstvo se zasadí, aby všechny nemocnice vybudovaly urgentní příjmy, kde pacient může být diagnostikován a následně případně přijat do péče nebo převezen do adekvátního zařízení.
„Budeme podporovat urychlené vybudování urgentních příjmů v nemocnicích, kde ještě nejsou. Nicméně tento úkol není realizovatelný v řádech měsíců, ale je to záležitost tak na rok, rok a půl,“ dodal náměstek ministra.
Šéf pražské záchranky Zdeněk Schwarz dohodu ocenil, problém s ní nemají ani šéfové nemocnic. Ředitel Motola Miloslav Ludvík připomněl, že záchranná služba je v mnoha případech zneužívána či alespoň nadužívána.
Ministerstvo začalo problém odmítání pacientů řešit po případu z minulého týdne, kdy pacientka strávila v sanitce několik desítek minut, neboť jednotlivé nemocnice ji odmítaly přijmout.