Hlavní obsah
Stroj hutní asfaltovou směs ve výmolu. Foto: VUT

Unikátní mikrovlnka na kolečkách pomůže s opravou výtluků

Je to něco jako mikrovlnná trouba na kolečkách. Práci však neusnadní kuchařům, ale silničářům. Nově vyvinutý stroj jim totiž pomůže s opravou výtluků. Při opravách rozžhaví nejen nový asfalt coby výplň do děr, ale také jejich okolí. Materiál se díky tomu lépe spojí a záplata je odolnější.

Stroj hutní asfaltovou směs ve výmolu. Foto: VUT
Unikátní mikrovlnka na kolečkách pomůže s opravou výtluků

Stroj nazvaný FT3 vyvinuli vědci z Akademie věd ČR s odborníky z Vysokého učení technického (VUT) v Brně. Několikanásobně prodlužuje životnost opravené vozovky. Běžná záplata přitom vydrží jen asi rok. Navíc lze technologii používat celoročně. S opravou výtluků tak již není nutné čekat do jara, kdy z vozovek zmizí sníh.

Vývojáři vytvořili i nový postup pro silničáře, který zajistí kvalitnější opravu. Nevýhodou současného postupu je to, že se zpravidla opravují výtluky takovou směsí, která je právě k dispozici.

Zahřát a spojit

„Většinou jde o studenou směs, což je kamenivo smíchané s asfaltovou emulzí, která není dobře přilnavá k vozovce. Taková oprava zpravidla nemá dlouhou trvanlivost. Běžná asfaltová záplata nevydrží ani do dalšího jara,“ řekl Právu odborník na asfaltové povrchy Jan Kudrna z VUT, jenž se podílel na vývoji stroje.

Přestože vše vypadá na první pohled jednoduše, sestavení FT3 trvalo několik let. Hodí se pro všechny druhy asfaltových vozovek včetně dálnic, letištních drah či cyklostezek.

„Součástí našeho trojdílného zařízení je mikrovlnná trouba, která zahřívá asfaltový materiál vozovky na teplotu 120 stupňů. Povrch silnice tak změkne a krásně se propojí s doplňovanou směsí, kterou zahřejeme na vyšší teplotu v další mikrovlnné troubě. Na silnici díky tomu nevznikají spáry ani nebezpečné nerovnosti,“ vysvětlil Kudrna.

Stroj nezastaví ani mráz

Připomněl další výhodu nové technologie – časovou úsporu. Na opravené silnici, tedy na zacelených trhlinách a vyspravených výmolech a výtlucích lze jezdit do hodiny po jejich zalití novou hmotou. V podstatě se jen čeká na její přirozené vychladnutí. Celý proces je zhruba dva až třikrát rychlejší než postup, jenž se nyní běžně využívá pro opravu silnic.

Zařízení lze používat i v zimě, překážkou není dokonce ani mráz. „Například na přehradě Dlouhé stráně na Šumpersku, která je 1350 metrů nad mořem, v zimě až 200krát klesá teplota pod nulu. Vlivem napouštění a vypouštění vody pro vodní elektrárnu tam vznikne asi 5000 děr, které bychom mohli efektivně a hlavně trvanlivě opravit,“ vysvětlil Kudrna.

Zařízení je navíc méně náročné na obsluhu. K jeho ovládání stačí jen dva lidé.
FT3 již testovali vědci například v Kopřivnici a zájem o něj projevilo i Ředitelství silnic a dálnic ČR, které by chtělo technologii využít při opravách dálnic.

Nyní odborníci pracují na novém prototypu stroje, jenž bude menší a snazší na manipulaci. Měl by být také schopný snáze usměrňovat mikrovlny na zacelovaný výmol, a umožnit tak cílenější opravu poškozené části vozovky.

Může se hodit:
Termíny jarních prázdnin v roce 2020 ve všech regionech ČR: Jarní prázdniny 2020
Šest prodloužených víkendů: Jak vychází svátky v roce 2020
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků