Hlavní obsah
Vizualizace nového mostu. Foto: Institut plánování a rozvoje

Tři koleje a zachování siluety. Praha už ví, co s mostem pod Vyšehradem

Pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) v pátek představil, jak by mohlo vypadat přemostění pod Vyšehradem, kde stojí stávající železniční most, který je ve velmi špatném stavu. Ve hře jsou dvě varianty. Pokud by šel nynější most zachránit, postavil by se vedle něj druhý jednokolejný. Druhou možností je výstavba nového tříkolejného mostu, jenž by svým tvarem zachoval panorama Vyšehradu.

Vizualizace nového mostu. Foto: Institut plánování a rozvoje
Tři koleje a zachování siluety. Praha už ví, co s mostem pod Vyšehradem

Současný dvoukolejný most z roku 1901 tvoří tři dvoukolejné ocelové příhradové oblouky. To by mělo být i s ohledem na požadavky památkářů zachováno.

Dvě koleje jsou z hlediska současné intenzity dopravy mezi smíchovským nádražím a pravým břehem Vltavy nedostačující. Most má navíc zanedbanou údržbu a jeho nýtovaná konstrukce je ve špatném stavu.

Vizualizace nového mostu

Foto: Institut plánování a rozvoje

„Pro Prahu je důležité, aby se výtoňský most rozšířil o jednu další kolej. Je to z kapacitních důvodů, abychom mohli postavit novou zastávku na Výtoni,“ popsal náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Stav mostu ukáže posudek, který si Praha objednala u švýcarského experta na nýtované konstrukce Eugena Brühwilera.

Architekt Roman Koucký

Foto: Kateřina Šulová, ČTK

„Udělám všechno pro to, aby došlo ke konstruktivní dohodě se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) a památkáři,“ doplnil další z náměstků Petr Hlaváček.

Vizualizace nového železničního mostu Výtoň

Foto: SŽDC

Ministerstvo kultury nyní řeší žádost SŽDC o stažení památkové ochrany mostu. Možnou podobu mostu představila před časem i SŽDC. [celá zpráva]

Pilíře zůstanou

Bez ohledu na konečné rozhodnutí by měly zůstat zachovány nynější kamenné pilíře. „Došli jsme k závěru, že je nutné nalézt řešení s maximálním využitím stávajících, zejména kamenných konstrukcí, ale s novou, současnou konstrukcí ocelovou,“ popsal vize projektantů šéf autorského týmu Roman Koucký.

Mezi kolejemi by měla být lávka pro pěší a cyklisty

Foto: Institut plánování a rozvoje

Zároveň připomněl, že zatímco dnes je pro mnohé zachování siluety stávajícího mostu klíčové, tatáž silueta vyvolávala před více než sto lety při stavbě mostu negativní reakce současníků.

Na Výtoni by měla vzniknout nová zastávka

Foto: Institut plánování a rozvoje

Na Výtoni by měla vzniknout i nová zastávka, která by měla být přestupním bodem na tramvajovou dopravu.

S obnovením dlouhodobě chátrajícího vyšehradského nádraží se s ohledem na jeho problematické využití nepočítá. Objekt navíc vlastní soukromník.

nádraží Vyšehrad

Foto: Aneta Lednová, Novinky

Železný vlakový most spojující Výtoň a Smíchov se má podle expertů strhnout, protože je neopravitelný. Pohled ze Smíchovské strany.

Foto: Milan Malíček, Právo

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků