Hlavní obsah
Houfnice Dana, které chce armáda modernizovat. Foto: Profimedia.cz

Stropnický se dočká děl za 10 miliard, musí ale vystřílet munici za dvě miliardy

Desetimiliardový nákup nových děl pro českou armádu se protáhne. Obrana potřebuje peníze na jiné nákupy, a proto se rozhodla nejprve za 1,5 miliardy korun modernizovat desítky let staré houfnice DANA. Hlavním argumentem pro změnu plánu bylo, že v muničních skladech leží přes 61 tisíc dělostřeleckých nábojů ráže 152 mm v hodnotě skoro dvou miliard korun.

Houfnice Dana, které chce armáda modernizovat. Foto: Profimedia.cz
Stropnický se dočká děl za 10 miliard, musí ale vystřílet munici za dvě miliardy

„Pokud máme desetitisíce funkčních nábojů, tak není nesmyslné za relativně dostupné peníze část děl DANA dostat do stavu, kdy by mohla ještě patnáct dvacet let sloužit,“ řekl Právu náměstek pro vyzbrojování Daniel Koštoval.

Dodal, že pokud se generální štáb rozhodne brzy, tak by mohli s dodavatelem na konci příštího roku podepsat smlouvu.

Náčelník generálního štábu Josef Bečvář Právu řekl, že vedení armády chce modernizovat dvě třetiny ze 48 houfnic, které dnes slouží na dělostřelecké základně v Jincích. Tedy 33 děl. Své požadavky předloží kolegiu ministra obrany do konce listopadu.

„Nechceme nic brzdit, protože modernizovaná děla potřebujeme,“ dodal generál. Dělům, s kterými střílejí v Jincích, je v některých případech už skoro čtyřicet let a jsou podle Bečváře na hranici životnosti.

Zásoby na roky

Podle generála mají nábojů na několik let dopředu. „Máme dostatek munice, okolo 61 tisíce kusů, která je použitelná. To je množství, jež představuje zásoby na řadu let, a jeho využitím při výcviku se významně ušetří nejen za nákup nové munice, ale i za ekologickou likvidaci té staré,“ poznamenal Bečvář.

Modernizován by měl podle něj být podvozek, systém řízení palby a nabíjení, vojáci by v renovovaných strojích mohli používat např. GPS. Počítá se také s tím, že díky pomocnému pohonu nábojů by se zvedl dostřel z 20 na 25 kilometrů.

Původně chtěla armáda dosluhující děla poslat do šrotu a nakoupit nová s ráží 155 mm, kterou používají ostatní armády NATO.

Tatra se bude uset rozdělit

Podle Koštovala díky modernizaci budou mít na nákup nových strojů víc času. „Projekt nákupu nových děl odstartuje v nejbližší době, ale bude mít pozvolnější tempo,“ dodal.

Obrana chce zadat práci českým firmám. Modernizaci měla původně dělat kopřivnická Tatra, která patří do zbrojařského konsorcia Czechoslovak Group, protože houfnice jezdí na tatrováckých podvozcích a firma již houfnici modernizovala. Její verze se jmenuje DANA – M1 CZ. Ale o svůj díl se přihlásila další česká zbrojařská firma, STV Group.

Náčelník generálního štábu ČR Josef Bečvář (vlevo) a ministr obrany Martin Stropnický (ANO) na Žofínském fóru.

Foto: Petr Hloušek, Právo

„Vedle Czechoslovak Group říká STV Group, že dělalo modernizaci pro Poláky. I náš podnik VOP CZ umí část prací. Uvidíme, jak se domluví,“ uvedl Koštoval.
Podle mluvčího Tatry Andreje Čírtka počítají s tím, že modernizaci povede kopřivnická automobilka. „Nezbytnou součástí modernizace jsou zásahy do tatrováckého podvozku, na kterém je houfnice DANA postavena. Tatra tedy v jakémkoliv modernizačním projektu hraje klíčovou úlohu po stránce konstrukčního řešení, jeho vývoje, výroby i homologace,“ uvedl Čírtek.

„Spolupráce všech“

Obchodní ředitel STV Group Jan Děcký Právu řekl, že by byli schopni provést celou modernizaci. „Nyní se však přikláníme spíš ke spolupráci v rámci českého obranného průmyslu, kde můžeme ku prospěchu Armády ČR zúročit naše zkušenosti s realizací obdobných zakázek pro polskou armádu,“ uvedl Děcký.

Zapojit by se mohl i výrobce trhavin, státní firma Explosia, která se slovenskou firmou ZVS Holding (spoluvlastník Czechoslovak Group) vyrábí moduly na prodloužení doletu nábojů.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků