Hlavní obsah

Strojvedoucí chybí, vlaky řídí i důchodci

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

S postupující liberalizací železniční dopravy se v Česku dopravcům začalo nedostávat strojvedoucích. Jejich průměrný věk přitom dosahuje už 48,6 roku a třetina z nich je v důchodovém věku nebo těsně před ním.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Celkem na české železnici v současné době pracuje 9562 strojvedoucích, kteří mají platnou licenci, a tedy oprávnění řídit regionální, celostátní i mezinárodní vlaky,“ sdělil Právu mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

Strojvedoucích je sice o 363 více než před rokem, současně ale opět mírně vzrostl počet železničních dopravců. Těch je v ČR už 105, a 17 z nich zahraničních. Není tedy divu, že soukromí dopravci se snaží strojvedoucí různými výhodami přetáhnout ze státem vlastněných Českých drah (ČD).

O změkčení nároků na licenci pro tuto profesi ale Drážní úřad neuvažuje

„V současné době nám chybí 150 strojvedoucích,“ informoval mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Průměrná mzda 40 tisíc hrubého

Průměrná hrubá mzda strojvedoucího včetně příplatků dosahuje nyní v ČR kolem čtyřiceti tisíc korun a u soukromých dopravců až padesát tisíc. Za poslední desetiletí stoupla téměř o dvě pětiny. Ani to ovšem problém neřeší.

Na otázku, kolik lidí požádalo loni o udělení licence na strojvedoucího, odpověděl Novák: „Žadatelů bylo celkem 503. Z nich 471 prošlo úspěšně závěrečnými zkouškami, které vykonává náš úřad.“ Jde o výrazně větší úspěšnost než v roce 2017, kdy zkoušky zvládlo jen 557 z 886 žadatelů. Přesto vážně hrozí, že v budoucnu nebude mít kdo vlaky obsluhovat, protože celá třetina strojvedoucích je v důchodovém nebo těsně předdůchodovém věku.

Nemálo zájemců odrazují velké nároky na udělení licence. O jejich změkčení však Drážní úřad neuvažuje. „Podmínky jsou dány českou i evropskou legislativou. Případné změny by tedy musely být odsouhlaseny legislativní cestou. Podle našeho názoru jsou ale současné podmínky v pořádku. Potřebné jsou i kvůli bezpečnosti železničního provozu,“ řekl Novák.

Jednou z příčin, proč strojvedoucích nepřibývá žádoucím tempem, jsou i nemalé vstupní investice, které musí uchazeči o tuto profesi zaplatit. Aby ji mohl člověk vykonávat, musí mít nejméně 20 let, alespoň středoškolské vzdělání s výučním listem strojního, elektrotechnického, stavebního nebo dopravního zaměření a musí prokázat bezúhonnost.

V některém ze 14 školicích středisek pak uchazeč absolvuje kurz, za nějž zaplatí až 25 tisíc korun. Poté ho čeká náročná zkouška na získání licence a nakonec přeškolení na konkrétní typ lokomotivy a detailní studování trati, po níž bude jezdit.

Reklama

Výběr článků

Načítám