Hlavní obsah
Foto: Milan Malíček, Právo

Strany v kampani dávají rány pod pás

Kampaň před pátečními a sobotními komunálními volbami vrcholí. Kandidáti celostátních i místních stran si přitom vyčítají i záplavu neférových zbraní. Strany ovládající zastupitelstva využívají i radniční časopisy placené milióny z obecní kasy, takže na kampaně vlastně připlácejí i sami voliči.

Foto: Milan Malíček, Právo
Strany v kampani dávají rány pod pás

Podle odhadů vyjdou tyto listy po celé republice na 400 miliónů korun ročně. Problém je v tom, že opozice se v nich často uchytí jen inzeráty, zatímco vedení radnice v nich má průběžně – a před volbami zvlášť – volné pole k sebepropagaci.

Takové časopisy jsou bohatě ilustrované a vytištěné na kvalitním papíře. Stačí v nich v pravou chvíli vychválit úspěchy města či obce. Například Praha 11 vydala tři předvolební čísla speciálního časopisu, každé za statisíce korun. Podobně je vyvedena i série vysloveně stranických časopisů, kde se ODS, která má na tamní radnici absolutní většinu, chlubí stejnými výsledky.

Běžná je i skrytá reklama v oficiálně neutrálních periodicích. Příkladem je leták Práce Spolu Nadačního fondu pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením, který se rozdává zdarma na zmíněném pražském Jižním Městě. Časopis obsahuje především rozhovor se dvěma představiteli ODS. Jde o poslankyni Lenku Kohoutovou a radního Jiřího Janečka. V časopisu není zmínka o stranické příslušnosti obou politiků. Exposlanec Janeček přitom kandiduje do zastupitelstva Prahy 11.

Pokus o zákonnou úpravu radničních médií, se kterou přišla bývalá poslankyně zelených Kateřina Jacques, však v minulém volebním období neprošel.

Novelu zákona o obcích, krajích a hlavním městě Praze, podle níž měla být zajištěna rovnováha názorů v místních médiích řízených radnicemi, tehdy podepsali zákonodárci zelených, ČSSD, lidovců i TOP 09. Předloha však nakonec nebyla ani zařazena na pořad schůze. Podle Jacques jde z veřejných rozpočtů na radniční tiskoviny ročně kolem 400 miliónů korun.

Přibylo klipů

Kandidující politici přitom nepotřebují vždy jen speciální média. V předvolebním finiši se roztrhl pytel s různými gratulacemi, jimiž si lze vylepšit image. Tak třeba náměstek pražského primátora a kandidát Rudolf Blažek (ODS) na včerejšek ohlásil ocenění občana Prahy za zadržení vraha, pražské strážníky za záchranu lidských životů, dobrovolné hasiče za obětavou práci pro hlavní město či předal defibrilátory městské policii.

Místní politici se i v rámci volebního období rádi blýsknou při chvályhodných aktivitách, před volbami jich však výrazně přibývá. Příkladem jsou třeba gratulace nejstarším spoluobčanům, či účast na sportovních a kulturních akcích.

Přestože dosud vládnoucí strany mají výhodnější postavení, dá se očekávat, že letos zabodují i nové subjekty. V mnoha obcích kandiduje oproti minulosti podstatně více nových stran či hnutí. Do voleb se také zapojují různí aktivisté.

Zatímco v minulých volbách byly klipy zejména doménou občanských demokratů, kterým spoty ve stylu Indiana Jonese natočil režisér Filip Renč, letos se přidali i sociální demokraté. Natočili ve formě upoutávky na hollywoodský trhák klip „Dvanáct statečných“, který nyní koluje na internetu.

Je v angličtině s českými titulky a upozorňuje, že se lidé mají připojit ke dvanácti statečným mužům, kteří bojují proti zkorumpované moci a čím dál tím víc pokřivené společnosti. K autorství spotu se soc. dem. přihlásila. Klip reaguje na to, že soc. dem. potřebuje získat dvanáct nových senátorů, aby v horní parlamentní komoře získala většinu.

V Liberci zase mladý raper s přezdívkou Lipo zveřejnil na internetu skladbu Pozdravy z Liberce. V ní se ostře pouští do primátora Jiřího Kittnera (ODS). Například připomíná spojení liberecké radnice se stavební firmou Syner či spory kolem mistrovství světa v lyžování. ODS kontruje klipem, v němž vychvaluje úspěchy své vlády ve městě.

 

SLEDUJTE TAKÉ - další předvolební klipy

 

 

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků